Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Automatyzm trybu 50+

Automatyzm trybu 50+ fotolia.pl

Organ administracji orzekający w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy na podstawie art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy o kierujących pojazdami nie jest uprawniony do przeprowadzania ustaleń faktycznych, czy też gromadzenia materiału dowodowego w tym zakresie, a wydając decyzję w tym przedmiocie jest związany informacją otrzymaną od właściwego organu kontroli ruchu drogowego.

wyrok WSA w Łodzi z 8 lutego 2017 r., sygn. III SA/Łd 812/16, nieprawomocny

Stosownie do treści powołanego art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy o kierujących pojazdami starosta wydaje decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy w przypadku, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. Starosta wydaje decyzję, o której mowa w ust. 1 pkt 4, na okres 3 miesięcy, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności oraz zobowiązując kierującego do zwrotu prawa jazdy, jeżeli dokument ten nie został zatrzymany w trybie art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (art. 102 ust. 1c ustawy o kierujących pojazdami).

Stosownie do art. 135 ust. 1 pkt 1a Prawa o ruchu drogowym policjant ma obowiązek zatrzymać prawo jazdy za pokwitowaniem w razie kierowania pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. Zatrzymane prawo jazdy Policja przekazuje niezwłocznie, stosownie do art. 136 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym, nie później niż w ciągu 7 dni, według właściwości, sądowi uprawnionemu do rozpoznania sprawy o wykroczenie, prokuratorowi lub staroście.

Z treści powołanych przepisów wynika zatem, że decyzja administracyjna o zatrzymaniu prawa jazdy w związku z przekroczeniem przez kierującego pojazdem dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym podejmowana jest na podstawie ustaleń właściwego organu kontroli ruchu drogowego, które to ustalenia nie mogą być weryfikowane, czy też kwestionowane przez organ wydający tę decyzję, który orzeka w tym przedmiocie obligatoryjnie. Powyższe oznacza, że organ administracji orzekający w przedmiocie zatrzymania prawa jady nie jest uprawniony do przeprowadzenia własnych ustaleń dotyczących faktu przekroczenia prędkości przez kierującego, nie może z urzędu, czy też na wniosek powoływać dowodów na powyższą okoliczność, a jedyną przesłanką przesądzającą o obowiązku wszczęcia postępowania administracyjnego i wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy stanowi informacja właściwego organu kontroli ruchu drogowego. Natomiast ustalenia tego organu mogą być podważane jedynie w trybie postępowania przed sądem powszechnym.

Niedz., 26 Lt. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski