Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Związki metropolitarne a publiczny transport drogowy

Związki metropolitarne a publiczny transport drogowy fotolia.pl

Ustawa o związkach metropolitarnych wprowadziła liczne zmiany w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym.

Metropolitarne przewozy pasażerskie

Wprowadzono pojęcie metropolitalnych przewozów pasażerskich, które scharakteryzowano jako przewóz osób w ramach publicznego transportu zbiorowego wykonywany w granicach związku metropolitalnego; inne niż gminne, powiatowe, powiatowo-gminne, wojewódzkie i międzywojewódzkie.

Organizatorem publicznego transportu zbiorowego, właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów stał się także związek metropolitalny - na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w metropolitalnych przewozach pasażerskich. W tym przypadku obowiązki organizatora wykonuje zarząd związku metropolitalnego.

Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego

Związek metropolitalny opracowuje także plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w przypadku planowanego organizowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej w zakresie linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w metropolitalnych przewozach pasażerskich. A związek metropolitarny któremu powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia z gminami lub powiatami - w zakresie linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej na danym obszarze.

W przypadku opracowania planu transportowego przez związek metropolitalny:

1) gminy, związki międzygminne, powiaty lub związki powiatów, których obszar jest objęty związkiem metropolitalnym i które wchodzą w skład związku metropolitalnego, nie opracowują planów transportowych;

2) z dniem wejścia w życie tego planu tracą moc plany transportowe opracowane przez gminy, związki międzygminne, powiaty lub związki powiatów, których obszar jest objęty związkiem metropolitalnym i które wchodzą w skład związku metropolitalnego.

Zarząd związku metropolitalnego przedstawia zgromadzeniu związku metropolitalnego do uchwalenia projekt planu transportowego:

1) zaopiniowany przez marszałka właściwego województwa;

2) uzgodniony ze starostą sąsiadujących powiatów, zarządem sąsiedniego związku powiatów lub związku powiatowo-gminnego, o ile jest utworzony w zakresie linii komunikacyjnych przebiegających na obszarze ich właściwości.

W projekcie planu transportowego opracowanego przez zarząd związku metropolitalnego - uwzględnia się ogłoszony plan transportowy opracowany przez marszałka województwa.

Zarząd związku metropolitarnego opiniuje projekt planu transportowego w zakresie linii komunikacyjnych przebiegających na obszarze jego właściwości, utworzony przez:

a.       Marszałka województwa

b.      Starostę, zarząd związku powiatów lub zarząd związku powiatowo-gminnego

c.       Wójta, burmistrza, prezydenta miasta lub zarząd związku międzygminnego

Plan transportowy jest podawany do publicznej wiadomości przez jego ogłoszenie we właściwym dla organizatora dzienniku urzędowym, a w przypadku gdy organizatorem jest związek metropolitalny - w sposób zwyczajowo przyjęty na obszarach gmin albo powiatów tworzących ten związek oraz w dzienniku urzędowym województwa, na którego obszarze działa związek metropolitalny.

Zintegrowany system taryfowo-biletowy

Związek metropolitalny ustanawia zintegrowany system taryfowo-biletowy obowiązujący w jego granicach. Organizatorzy gminnych i powiatowych przewozów pasażerskich na terenie związku metropolitalnego są obowiązani do uczestnictwa w ustanowionym systemie taryfowo-biletowym. Wzajemne rozliczenia z tytułu uczestnictwa organizatorów gminnych i powiatowych przewozów pasażerskich w zintegrowanym systemie taryfowo-biletowym na terenie związku metropolitalnego określa porozumienie zawarte przez związek metropolitalny i odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego.

Nieprzypisany: Nieprzypisany

Sob., 7 Mj. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka