Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pociągi na przejazdach kolejowych pojadą szybciej

Pociągi na przejazdach kolejowych pojadą szybciej fotolia.pl

Już na najbliższym posiedzeniu Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST będzie opiniowany projekt rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych lub bocznic kolejowych z drogami przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. 
 
Projekt jest odpowiedzią na zmianę norm technicznych jaka dokonała się jeśli chodzi o rozwiązania dotyczące nawierzchni kolejowych. Chodzi również o najnowsze rozwiązania automatyki sterowania ruchem kolejowym. Wprowadzenie zmian ma na celu zwiększenie standardów technicznych, co skutkować będzie podwyższeniem bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Głównymi elementami rozporządzenie są możliwości stosowania systemów i urządzeń zabezpieczających na przejazdach kolejowo-drogowych nowej generacji, ponadto możliwość doposażenia przejazdu kategorii A w tarcze ostrzegawcze i urządzenia łączności „Radio-STOP”. Innym elementem który ma poprawić bezpieczeństwo to wprowadzenie obowiązku dla przejazdu kategorii A, zamontowania urządzenia telewizji przemysłowej z rejestracją obrazu obsługiwanego z odległości. 
Założenia obejmują powstanie centralnej obsługi kolejowo-drogowej przejazdów kategorii A skutkującej poprawą warunków obsługi przejazdów.
 
Innymi elementami, które wprowadza rozporządzenie są odstąpienie od likwidacji przejazdów kolejowo-drogowych, gdy w odległości do 3km od niego zlokalizowane jest skrzyżowanie wielopoziomowe w ciągu autostrad i dróg ekspresowych, jak również w tym wypadku odstąpienie od zakazu budowy takiego przejazdu. 
Ustanowione zostanie jednoznaczne i szczegółowe oznakowanie przejazdów kolejowo-drogowych oraz sprawowanie nadzoru nad tym oznakowaniem i wprowadzenie warunków użytkowania przejazdów.
 
Pod względem legislacyjnym rozporządzenie ma usunąć rozbieżności, czy nawet czasem niezgodności pomiędzy rozwiązaniami technicznymi przyjętymi w dotychczasowych przepisach. Takie samo założenie ma rozbudowa słowniczka pojęć celem ograniczenia dowolności interpretacji zapisów, które dotyczą norm technicznych. Uszczegółowiono również zasady oznakowywania przejazdów jak i określania widoczności na przejazdach. Opisano sposób postępowania przy ustalaniu widoczności dla przejazdów, które mają więcej niż dwa tory. 
 
Pasażerów szczególnie ucieszy fakt, że zostanie podniesiona prędkość pociągów na przejazdach kolejowych na których obecnie obowiązuje ograniczenie do 20km/h do 50 km/h. Zmiana ta poparta jest nie tylko kwestą wygody i szybkości przemieszania się ale również przeprowadzono pod tym względem analizy bezpieczeństwa. Wprowadzone ograniczenia do 20 km/h powodują dziennie wydłużenie czasu jazdy pociągów o około 8 930 minut zaś Podniesienie wartości ograniczenia do 50 km/h zmniejszy wydłużenie czasu jazdy do około 5 040 minut to jest o 3 890 minut.
Czw., 13 Sp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk