Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

„Popisz się talentem” – konkurs literacki dla uczniów

„Popisz się talentem” – konkurs literacki dla uczniów fotolia.pl

Biblioteka Narodowa właśnie podała wyniki badań czytelnictwa Polaków w 2016 roku. Ponad 60 procent z nas nie przeczytała ani jednej książki! Co zrobić, żeby przerwać tę niepokojącą passę? Rusza wyjątkowy konkurs dla uczniów szkół podstawowych „Popisz się talentem” organizowany przez wydawnictwo Nowa Era.

Konkurs startuje już 24 kwietnia. Jego zasady są bardzo proste. Na uczestników czekają trzy historie, każda z nich o innej tematyce: przygoda, bajka oraz tajemnica. Zadanie konkursowe polega na dokończeniu dowolnej z nich. – Nieważne, czy jesteś uczniem piątkowym czy trójkowym, grzecznym czy niesfornym, pokaż nam swój pomysł, swoją wyobraźnię, swój talent, a masz szansę znaleźć się wśród zwycięzców i zadebiutować w prawdziwej książce – opowiada Rafał Witek, znany pisarz i autor początku wszystkich trzech historii do dokończenia – Konkurs jest skierowany dla uczniów klas 1–6 szkoły podstawowej i umożliwia każdemu z nich rozpoczęcie przygody z pisaniem nie stawiając żadnych warunków wstępnych – dodaje.

Prace należy przesyłać mejlem wraz z formularzem zgłoszeniowym (na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Każde opowiadanie powinno mieć tytuł i maksymalnie 500 słów. Ogłoszenie wyników nastąpi 1 czerwca. Jury wybierze 25 zwycięzców. Po dwunastu laureatów z klas 1–3 oraz klas 4–6, a także jedno Grand Prix. – Zachęcamy wszystkich uczniów do odkrycia, jak fascynujący może być świat literatury. Chcemy towarzyszyć młodym pisarzom w tej przygodzie i wspierać ich kreatywność. Właśnie dlatego zwycięzcy konkursu będą mieli okazję przeżyć swój prawdziwy literacki debiut - wyjaśnia Agnieszka von Mallek z wydawnictwa Nowa Era, organizatora konkursu. – Zwycięskie opowiadania znajdą się w książce, którą zilustrujemy i wydamy we wrześniu. To wyjątkowa szansa dla wszystkich uczniów na stworzenie i opublikowanie ich własnego opowiadania – dodaje.

W Polsce od lat poziom czytelnictwa spada, a badania rok rocznie potwierdzają tę niepokojącą tendencję. Jak podała Biblioteka Narodowa, w 2016 roku ponad 60 procent Polaków nie przeczytało ani jednej książki! Blisko jedna czwarta z nas nie tylko nie czyta, ale także nie ma w domu żadnej książki. Problem jest wielopokoleniowy, dotyka najczęściej całych rodzin. O potrzebie zaszczepiania w dzieciach miłości do książek już od najmłodszych lat, eksperci mówią od dawna. – Przede wszystkim trzeba samemu czytać, mieć w domu biblioteczkę i pokazywać dziecku na własnym przykładzie, że czytanie to świetna rozrywka, a także źródło wiedzy – komentuje Rafał Witek. – Warto też pozwalać, by dzieci samodzielnie wybierały pozycje w bibliotece lub księgarni – dodaje. Pisarz podkreśla też, że bardzo ważne jest pokazanie najmłodszym różnorodności literackiego świata zarówno w domu podczas wspólnego czytania, jak i na lekcjach.

Szkoła oraz nauczyciel odgrywają równie ważną, co rodzice rolę w kształtowaniu w uczniach postaw czytelniczych oraz ich gustów literackich. Zdaniem Grażyny Kwiecińskiej, polonistki i wicedyrektor SP nr 7 w Rybniku, często wystarczy już zaangażowanie pedagoga i wyjście poza określone schematy, by zachęcić uczniów do działania. - Niezwykle ważne jest, by rozmawiać. Dzielić się swoimi doświadczeniami, odczuciami związanymi np. z przeczytaniem książki. Ale także wrażliwość na tematy bliskie uczniom. W naszej pracy posiłkujemy się wieloma pomocami naukowymi. Głównym z nich jest oczywiście podręcznik, odpowiednio skomponowany może być nieocenionym źródłem literackiej inspiracji – mówi Grażyna Kwiecińska.

Okazuje się, że sposób w jaki napisany jest podręcznik do języka polskiego może mieć wpływ na postawy czytelnicze uczniów, zwłaszcza, że w wielu domach jest on jedyną książką! W nowoczesnych wydaniach stawia się na odwołania do współczesnych książek napisanych językiem dostosowanym do wieku uczniów i nawiązujących do bliskich im problemów. – W każdym podręczniku znajdują się teksty z tzw. klasycznego kanonu lektur, które są kluczowe, ale stawiamy także na książki chętnie czytane na co dzień przez dzieci i młodzież, w tym autorstwa znanych na świecie pisarzy, np. „Baśniobór” Brandona Mulla czy „Ernest i tajemnicze listy” Suzie Morgenstern – tłumaczy Anna Tomaszewicz- Kowalska, menadżer redakcji języka polskiego w wydawnictwie Nowa Era. Takie zabiegi są dobrze przemyślane i zaplanowane. – Wybieramy najciekawszy fragment o długości maksymalnie do 3 stron, który wprowadza uczniów w świat literackich bohaterów i który kończy się w jakimś kulminacyjnym momencie. Aby dowiedzieć się, co stało się dalej, uczeń musi sięgnąć po książkę i przeczytać ją w całości. Z doświadczenia wiemy, że taki prosty zabieg bardzo często działa. Uczniowie szukają danych pozycji w bibliotekach szkolnych lub księgarniach - komentuje Anna Tomaszewicz-Kowalska. Czy bohaterowie z powieści „Baśniobór” zainspirują więc uczniów także i w tworzeniu historii do konkursu „Popisz się talentem?”. Odpowiedź poznamy już 1 czerwca. Organizatorzy podkreślają, że szansę na wygraną ma każdy uczeń. Warto więc użyć swojej wyobraźni i przeżyć prawdziwy debiut literacki pod okiem fachowców.

Więcej informacji znajduje się tutaj.

Pt., 21 Kw. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska