Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uwagi ZPP do propozycji zmian w zakresie dotowania szkół

Uwagi ZPP do propozycji zmian w zakresie dotowania szkół fotolia.pl

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty.

Pisaliśmy o nim również na łamach DWW - TUTAJ.

Ma on na celu wprowadzenie szeregu zmian, m.in. w zakresie rezygnacji z egzaminu szóstoklasisty, procedurę odwołań od wyników egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikację w zawodzie, określenie szczegółowych terminów postępowań rekrutacyjnych czy zasady postępowania rekrutacyjnego dla nowo tworzonej jednostki oświatowej.

Kwestią najbardziej istotną jest przygotowana propozycja zmian w przepisach dotyczących dotowania szkół i placówek niepublicznych i szkół prowadzonych przez podmioty inne niż JST.

Zdefiniowano pojęcia: najbliższej gminy prowadzącej przedszkole, najbliższej gminy prowadzącej szkołę podstawową, najbliższej gminie prowadzącej szkołę danego typu i rodzaju, najbliższego powiatu prowadzącego szkołę danego typu i rodzaju, najbliższego powiatu prowadzącego placówkę danego rodzaju, najbliższej gminy prowadzącej szkołę, w której zorganizowano internat, najbliższego powiatu prowadzącego szkołę, w której zorganizowano internat, podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, podstawowej kwoty dotacji dla szkół podstawowych, podstawowej kwoty dotacji dla szkół danego typu i rodzaju, podstawowej kwoty dotacji dla placówek danego rodzaju, o których mowa w art. 2 pkt 5 i 7, podstawowej kwoty dotacji dla szkół, w których zorganizowano internat, podstawowej kwoty dotacji dla szkół artystycznych danego typu, podstawowej kwoty dotacji dla szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne, podstawowej kwoty dotacji dla szkół artystycznych prowadzących wyłącznie kształcenie artystyczne, podstawowej kwoty dotacji dla szkół artystycznych, w których zorganizowano internat, przewidywanej liczby dzieci, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, podstawowej kwoty dotacji dla innych form wychowania przedszkolnego, wydatki bieżące.

Uwagi ZPP

Związek zakwestionował samą ideę odwoływania się przy ustalaniu wysokości dotacji dla szkół i placówek niepublicznych i szkół prowadzonych przez inne podmioty niż JST, do kosztów ponoszonych w sąsiednich powiatach. W pierwszej kolejności ZPP zasugerowało, że przepisy definiujące pojęcie najbliższego powiatu powinny być usunięte. W drugiej kolejności wskazano, że bardziej racjonalne byłoby odwoływanie się do średniego poziomu kosztów ponoszonych w podobnych powiatach na obszarze województwa. Z ostrożności procesowej – jeśli argumentacja przedstawiona wcześniej nie zostałaby uznana, przedstawiono także uwagi do samej definicji najbliższego powiatu.

Związek Powiatów Polskich odniósł się także do innych kwestii, m.in:

  • konieczności zdefiniowania pojęcia „rodzaju” szkoły;
  • konieczności zdefiniowania „wydatków bieżących zaplanowanych na rok budżetowy”;
  • uzależnienia w projekcie wysokości wypłacanej dotacji od daty ogłoszenia ustawy budżetowej. Natomiast brak jest w projekcie zapisu o sposobie wyliczenia dotacji do momentu uchwalenia planu dochodów i wydatków przez organ jst;
  • konieczności ustalania przewidywanej liczby dzieci, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych według stanu na pierwszy dzień każdego miesiąca roku budżetowego a nie jak zaproponowano w projekcie według stanu na ostatni dzień miesiąca;
  • w zakresie ogłaszania na BIP informacji o podstawowej kwocie dotacji oraz przewidywanej liczbie dzieci, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i jej aktualizacje, należy doprecyzować, czy każdy samorząd musi te dane publikować na BIP obligatoryjnie, niezależnie od tego czy dotuje niepubliczną placówkę na swoim terenie;
  • konieczności doprecyzowania co należy rozumieć pod pojęciem „podania organowi właściwemu do udzielania dotacji informacji o planowanej liczbie dzieci”;
  • konieczności doprowadzenia do zmiany zasady dotowania szkół dla dorosłych, w ten sposób, że dotacja będzie uzależniona nie tylko od uczestnictwa uczniów w zajęciach ale również od efektów nauki;
  • uzupełnienia przepisu dotyczącego przeprowadzania kontroli w szkołach niepublicznych o placówki niepubliczne.

Projekt był tematem obrad kwietniowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji. Jednakże skala uwag sprawiła, że odbędzie się zespół roboczy na którym korporacje samorządowe wraz z przedstawicielami MEN postarają się wypracować najlepsze rozwiązania.

Pt., 22 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka