Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany są potrzebne. MEN odpowiada na postulaty ZPP dotyczące edukacji

Zmiany są potrzebne. MEN odpowiada na postulaty ZPP dotyczące edukacji fotolia.pl

Niedoskonałe prawo oświatowe wymaga modyfikacji. Resort edukacji przyznaje, że propozycje zmian niedawno przedstawione przez Związek Powiatów Polskich są zasadne.

Związek Powiatów Polskich w stanowisku podjętym 14 stycznia br. w Warszawie zwrócił uwagę na trzy problematyczne kwestie związane z edukacją. Pisaliśmy o tym TUTAJ.

Subwencja dla MOW

Pierwsza, to zmiana sposobu ustalania kwot subwencji oświatowej dla Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii. W ocenie ZPP sposób naliczania wysokości subwencji ogólnej dla konkretnego samorządu nie sprawdza się w przypadku MOW-ów i MOS-ów. A to dlatego, że liczba wychowanków na dzień 30 września w tego typu placówkach zawsze wykazuje znaczne niedoszacowanie w stosunku do faktycznych stanów w kolejnych miesiącach. ZPP zaproponował, aby bardziej zobiektywizowaną wartością, odzwierciedlającą faktyczną liczbę wychowanków w trakcie roku szkolnego była średnia liczba wychowanków/uczniów w okresie od stycznia do sierpnia, jako statystyczna liczba  uczniów w tej jednostce dla bazowego roku szkolnego wg stanu na dzień 30 września.

W odpowiedzi na stanowisko udzielonej 26 lutego br. przez Teresę Wargocką, sekretarz stanu w MEN czytamy, że: sposób zbierania danych w Systemie Informacji Oświatowej będąc podstawą naliczania kwot części oświatowej subwencji ogólnej, powinien jak najdokładniej odzwierciedlać rzeczywistą liczbę wychowanków w ośrodkach. – Wprowadzenie mechanizmu opartego o dane o średniej liczbie wychowanków za pewien okres czasu ubiegłego wydaje się być dobrym pomysłem, uwzględniającym specyfikę przebywania wychowanków w ośrodku – przyznaje wiceminister Wargocka. – Jednakże wg opinii MEN sposób ten powinien odnosić się do średniej liczby wychowanków za cały rok, a nie tylko, jak Państwo proponują w piśmie, za kilka miesięcy. Dane za cały rok będą stanowić kompletną i najbardziej zbliżoną do rzeczywistej informację – twierdzi. Jednocześnie wiceminister zauważa, że wykorzystywanie danych średniorocznych ma również i słabe strony, związane z ich „historycznością”. Dane te bowiem, w ocenie resortu nie uwzględniają aktualnej sytuacji w ośrodku, co ma znaczenie w przypadku jego szybkiego rozwoju (znaczne zwiększanie się liczby wychowanków). Dlatego Teresa Wargocka proponuje, aby ostatecznie ustalając sposób zbierania danych o wychowankach MOW, będących podstawą do naliczania subwencji, rozważyć różne możliwe rozwiązania i wybrać te, które umożliwią uzyskanie danych najbardziej zbliżonych do rzeczywistych w samorządach prowadzących takie ośrodki. Przypomina też, że przy naliczaniu subwencji na rok 2017 będą wykorzystywane dane z „nowego SIO”, co także trzeba uwzględnić.

Ponadto wiceminister zaznacza, że w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych określono definicję wychowanka MOW. Zgodnie z nią nieletni, wobec którego sąd rodzinny orzekł o umieszczeniu w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, staje się wychowankiem młodzieżowego ośrodka wychowawczego z dniem otrzymania przez dyrektora ośrodka, za pośrednictwem poczty, skierowania nieletniego do ośrodka, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 81 ustawy z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich.  – Przepisy uzupełniają więc definicję wychowanka MOW o osoby skierowane, które do niego nie przybyły – podsumowuje. Warto przypomnieć, że w pracach nad zmianami w tym zakresie czynnie uczestniczył Związek Powiatów Polskich, zarówno podczas posiedzeń Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, jak i podczas spotkania z Rzecznikiem Praw Dziecka.

Rezerwa 0,4 % - II tura do 15 października

Drugą sprawą poruszoną w stanowisku przez ZPP była konieczność przedłużenia terminu II tury składania wniosków o środki z rezerwy 0,4% dotyczących wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych. W roku 2015 była to data 10 września i jak się okazało był to termin za krótki. Utrudnił bowiem samorządom zbieranie pełnych danych, także w kontekście wzrostu zadań oświatowych w zakresie liczby wychowanków w MOW-ach i MOS-ach. Z tego względu ZPP wnioskował o wprowadzenie terminu składania wniosków z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych w II turze do dnia 15 października lub przywrócenie terminu do 10 października, który obowiązywał w roku 2014. W odpowiedzi wiceminister Wargocka podaje, że obecnie trwają w resorcie prace nad opracowywaniem kryteriów podziału 0,4 % rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2016. Po opracowaniu, projekt będzie przesłany do Ministerstwa Finansów – w celu uzgodnienia, a następnie omówiony na posiedzeniu zespołu ds. edukacji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Sam resort edukacji przychyla się do propozycji ustalenia składania wniosków w II turze na 15 października 2016 r.

Wynagrodzenie dyrektora – niejasne rozliczanie 

Trzecią zmianą, o którą apelował ZPP było ustalenie zasad interpretowania wynagrodzenia osoby będącej jednocześnie dyrektorem i organem prowadzącym szkołę lub placówkę niepubliczną. Jak podnosił Związek, przepisy nie precyzują kwestii wysokości wynagrodzenia takich osób oraz należnych składek na ubezpieczenie społeczne i podatków od takiego wynagrodzenia. Jednocześnie liczne indywidualne interpretacje podatkowe wskazują, że dotacje na wynagrodzenia są przychodem z działalności gospodarczej i są zwolnione z opodatkowania. W konsekwencji od wynagrodzeń takich osób nie są odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne ani podatek dochodowy. Teresa Wargocka przyznaje, że resort dostrzega opisany problem i analizuje obowiązujące przepisy, które go dotyczą.

Pon., 7 Mrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska