Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obowiązek publikacji uchwały w sprawie rozliczania obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli

Obowiązek publikacji uchwały w sprawie rozliczania obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli fotolia.pl

Uchwała rady gminy podjęta na podstawie przepisów art. 42 ust. 7i art. 91d pkt 1ustawy Karta Nauczyciela w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęćnauczycieli ma charakter aktu normatywnego w rozumieniu art. 40 ust. 1ustawy o samorządzie gminnym.

Normy w niej zawarte nosząw sobie cechy generalności (czyli nie odnosząsiędo indywidualnie oznaczonego podmiotu, lecz do pewnej kategorii potencjalnych adresatów - pracowników pedagogicznych - zarówno aktualnych, jak i przyszłych) i abstrakcyjności (tj. mogązostaćwykorzystane w nieograniczonej liczbie przypadków w przyszłości), a poprzez swój charakter kształtująsytuacjęprawnąjej adresatów.

Należy wskazać, iżkażdy akt prawny zawierający normy o charakterze generalnym oraz abstrakcyjnym, wydany przez ustawowo upoważniony do tego organ administracji publicznej, w granicach tego upoważnienia, staje sięaktem powszechnie obowiązującym - aktem prawa miejscowego. Niezależnie zatem od woli organu stanowiącego, takiego rodzaju akt normatywny, powinien zostaćbezwzględnie ogłoszony, czyli podany do publicznej wiadomości, w sposób określony przepisami ustawy. To zapewni uzyskanie przez ten akt mocy obowiązującej i jego wejście do obrotu prawnego, a po drugie jego adresatom - członkom społeczności lokalnej - zapewni możliwośćzapoznania sięz jego treścią.

W zakresie zasad i trybu ogłaszania aktów normatywnych ustawa o samorządzie gminnym odsyła do regulacji ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, która w art. 2 ust. 1wskazuje, iżogłoszenie aktu normatywnego w dzienniku urzędowym jest obowiązkowe. Akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodząw życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy (art. 4 ust. 1ustawy). Niespełnienie w tym zakresie wymogów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym oraz z ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych jest istotnym naruszeniem prawa. Urzędowa publikacja aktu prawnego pełni bowiem nie tylko funkcjęinformacyjną, ale przede wszystkim "promulgacyjną". Z funkcją"promulgacyjną" związane sątakie konstrukcje prawne, jak: domniemanie autentyczności, zakaz działania prawa wstecz itp. Z tego właśnie powodu przepisy odwołujące siędo ogłoszenia aktu prawnego, dotycząnie jakiegokolwiek ogłoszenia, lecz ogłoszenia urzędowego, które - nade wszystko - nadaje mu jednocześnie moc obowiązującą. Konsekwencjązatem zaniechania ogłoszenia aktu prawa miejscowego w dzienniku urzędowym, jest nieistnienie tego aktu w obrocie prawnym - jako aktu powszechnie obowiązującego na danym terenie.

Źródło: Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 5 grudnia 2013 r. NPII.4131.1.528.2013

Sob., 21 Lst. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka