Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kształcenie specjalne dla uczniów ze zdiagnozowanym ośrodkowym zaburzeniem słuchu

Kształcenie specjalne dla uczniów ze zdiagnozowanym ośrodkowym zaburzeniem słuchu fotolia.pl

20 maja 2015 roku Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do Ministra Edukacji Narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej o podjęcie działań na rzecz dzieci ze zdiagnozowanym ośrodkowym zaburzeniem słuchu - Central Auditory Processing Disorders (CAPD), zmierzających do ujednolicenia rozwiązań proceduralnych, umożliwiających specjalną organizację nauki i metod pracy z tymi dziećmi.

W wystąpieniu Rzecznik Praw Dziecka wskazał, że nie wszystkie poradnie psychologiczno- pedagogiczne kwalifikują ośrodkowe zaburzenie słuchu jako niepełnosprawność dającą podstawę do wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W konsekwencji nie wszystkie dzieci dotknięte taką dysfunkcją mogą korzystać ze specjalnej organizacji i metod pracy z uczniem.

Jak podkreślił RPD dzieci, u których zdiagnozowano niedosłuch centralny, borykają się ze znacznymi problemami w zakresie komunikacji, funkcjonowania poznawczego, emocjonalno-społecznego, sensorycznego. Trudności te wpływają na jakość ich życia i pełnienie ról społecznych (w tym roli ucznia). Powyższe nie pozostawia wątpliwości co do faktu, iż sposób organizacji nauki i metod pracy z ww. dziećmi ma charakter specjalny, a w związku z tym wymaga potwierdzenia odpowiednim dokumentem.

Rzecznik wniósł do Ministra Edukacji Narodowej o podjęcie w toku prac legislacyjnych nad projektem rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, działań zmierzających do ujednolicenia rozwiązań proceduralnych, umożliwiających specjalną organizację nauki i metod pracy uczniom ze zdiagnozowanym ośrodkowym zaburzeniem słuchu.

Źródło: www.brpd.gov.pl

Sob., 30 Mj. 2015 3 Komentarze Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka

Komentarze

Monika
+2 # Monika 2021-10-18 15:53
Mam właśnie taki problem odbijam się od ściany syn ma stwierdzony niedosłuch centralny, duże trudności w nauce czytania pisania, liczenia, język angielski no wszystko, jest w 3 klasie i boję się razem z wychowawczynia że nie da rady w następnej klasie. Nie możemy uzyskać orzeczenia o kształceniu specjalnym bo nie chcą nam wydać w żadnej poradni, nie liczy się dobro dziecka tylko durne przepisy......
| | |
Guest
0 # Guest 2022-03-11 20:49
Ja również mam ten problem dziecko jest w trzeciej klasie i ma duże problemy a nauczyciele widzą rozwiązanie żeby dać do szkoły integracyjnej.
| | |
Kasia
0 # Kasia 2021-12-30 08:11
Dokładnie tak. Syn też od pierwszej klasy stwierdzone zaburzenie przetwarzania słuchu centralnego non stop tylko opinie z PPP bo niedosłuch centralny według nich nie podlega kształceniu specjalnemu. Syn jest w czwartej klasie z powodu trudności jakie ma w nauce jak pisze pani powyżej pisanie czytanie j. angielski znalazł się w takim stanie że trafiliśmy do psychiatry z powodu stanów lękowych, która rozpoznała zespół Aspergera i się dziwiła że PPP nie badała dziecka pod tym kątem. Teraz już ma orzeczenie o kształceniu specjalnym itd. Ale tylko z powodu zespołu Aspergera . Dodam że syn w szkole używa wspomagania systemem FM nosi aparat słuchowy na lekcjach z podziwu CAPD.
| | |