Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Elektroniczny podręcznik będzie musiał być czytelny dla niepełnosprawnych

Elektroniczny podręcznik będzie musiał być czytelny dla niepełnosprawnych fotolia.pl

Minister Edukacji Narodowej postanowił zagwarantować, że podręczniki w postaci elektronicznej mogą być bez problemu wykorzystywane przez uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

W związku z tym zaproponował, aby podręcznik taki musiał zawierać:

1)      jednoznaczne i unikalne tytuły oraz śródtytuły;

2)      oznaczenie języka treści;

3)      poprawne semantycznie struktury;

4)      wyraźnie oddzielone akapity tekstu;

5)      wyraźne odstępny pomiędzy elementami aktywnymi;

6)      możliwość zmiany wielkości czcionki bez zmiany układu treści;

7)      teksty alternatywne dla elementów nietekstowych;

8)      napisy dla niesłyszących;

9)      etykiety dla elementów interaktywnych;

10)   instrukcje i komunikaty, które nie zależą wyłącznie od jednej charakterystyki zmysłowej, takiej jak dźwięk, kolor, kształt czy lokalizacja wizualna;

11)   możliwość obsługi nawigacji oraz elementów interaktywnych za pomocą klawiatury;

12)   brak elementów migoczących częściej niż trzy razy na sekundę.

Istnieje obawa, że konieczność spełnienia wszystkich wymienionych wyżej warunków będzie miała negatywny wpływ na atrakcyjność podręcznika dla uczniów, którzy nie są niepełnosprawni. Warto jest zatem zastanowić się czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby przypadkiem pozostawienie wydawcom podręcznika możliwości wydania odrębnej wersji dla uczniów niepełnosprawnych – analogicznie chociażby do wersji strony internetowej dla niedowidzących.

Inne zaproponowane zmiany dotyczą m.in.:

·         rezygnacji z dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do zajęć z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej, zajęć komputerowych i zajęć technicznych dla klas I-III szkoły podstawowej, podręczników do zajęć technicznych i zajęć artystycznych w gimnazjum oraz podręczników do przedmiotu ekonomia w praktyce w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej. Zmiana ta była motywowana faktem, że zajęcia te mają mieć przede wszystkim charakter praktyczny;

·         rezygnacji z dopuszczania do użytku szkolnego podręczników wspomagających edukację przeznaczonych do kształcenia specjalnego. Uznano, że takie materiały mają jedynie charakter uzupełniający i tym samym mogą być wykorzystywane przez nauczyciela swobodnie w procesie nauczania.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników będzie opiniowane na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu.

Niedz., 15 Czrw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski