Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zerowy nabór do szkół

Zerowy nabór do szkół fotolia.pl

Organ prowadzący szkołę ma obowiązek wskazać maksymalną liczbę uczniów klasy pierwszej i maksymalną liczbę oddziałów klas pierwszych. Niedopuszczalne jest rozumienie tego przepisu w ten sposób, że organ prowadzący szkołę może zamknąć nabór do klasy pierwszej szkół publicznych. Takie działanie stoi w oczywistej sprzeczności z przepisami ustawy o systemie oświaty. Wyrok WSA w Olsztynie z 16 stycznia 2014 r. II SA/Ol 1123/13. Uwaga! Wyrok jest nieprawomocny.

Zgodnie z art. 34b tej ustawy organ prowadzący szkołę może ingerować w działalność szkoły wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie. W myśl art. 5 ust. 3 jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić szkoły publiczne, które zapewniają bezpłatne nauczanie i prowadzą rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o systemie oświaty). Szkoła publiczna może zostać zlikwidowana przez organ ją prowadzący po wyczerpaniu procedury unormowanej w art. 59 omawianej ustawy. Z przepisów tych wynika, że dopóki szkoła publiczna jest prowadzona, dopóty dokonuje się do niej naboru.

Podniesione w skardze argumenty dotyczące racji bytu wskazanych szkół, do których ustalono nabór zerowy, jak i wcześniejsze działania organów powiatu nowomiejskiego wskazują, na co zasadnie zwrócił uwagę Wojewoda, że zakwestionowane zapisy rozpoczęły stopniową likwidację tych szkół (poprzez wygaszanie naboru), stanowiąc w istocie próbę obejścia bezwzględnie obowiązujących przepisów art. 59 ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty. Podkreślić należy, że przepisy te dopuszczając możliwość likwidacji szkoły z końcem roku szkolnego, nałożyły na organ prowadzący szkołę liczne obowiązki, których spełnienie warunkuje skuteczność i zgodność z prawem podjętych czynności prawnych.

W wyroku z dnia 22 lutego 2012r., sygn. akt I OSK 2376/11 Naczelny Sąd Administracyjny wyjaśnił, że ustawa o systemie oświaty nie rozróżnia rodzajów likwidacji, dlatego w sytuacji stopniowej likwidacji szkoły publicznej poprzez zaniechanie naboru uczniów do pierwszej klasy konieczne jest przeprowadzenie procedury z art. 59 ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty. Wykładani tego przepisu, która różnicowałaby zakres obowiązków organu w zależności od czasu trwania procedury likwidacji szkoły, jest wykładnią contra legem (por. też wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 września 2013r., sygn. akt II SA/Ol 549/13).

Źródło: CBOSA
 

Sob., 8 Lt. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel