Rzecznik Praw Pacjenta przygotował kilka porad umożliwiających skuteczniejszą komunikację z lekarzem w czasie procesu leczenia. Efektywność leczenia zależy bowiem od umiejętności skutecznego komunikowania się lekarza czy innego personelu medycznego z pacjentem. Prawo do informacji pozwala nie tylko na podjęcie prawidłowego leczenia, ale też pomaga pacjentowi zrozumieć i zwalczyć chorobę.
I) Przygotowanie do wizyty:
- spisz nazwy wszystkich leków, które zażywasz
- zabierz ze sobą dokumentacje medyczną np. Karty Informacyjne z Leczenia Szpitalnego, wizyt u innych lekarzy specjalistów, wyniki badań diagnostycznych. Zastanów się, jakie odczuwasz aktualnie dolegliwości i kiedy pojawiły się pierwsze objawy - zapisz je sobie, tak by niczego nie pominąć
- spisz sobie pytania jakie chcesz zadać lekarzowi i zostaw miejsce na zanotowanie odpowiedzi – przyda Ci się to po powrocie do domu. Nie wstydź się. Pamiętaj, że masz prawo do zadania pytań, a nawet o ponowne wyjaśnienie tych samych zagadnień, jeśli są dla Ciebie niezrozumiałe
- jeśli wiesz, że nie poradzisz sobie z zapamiętaniem wszystkich informacji poproś aby podczas wizyty towarzyszyła Ci druga osoba
- pamiętaj, aby zadbać o czystość i higienę osobistą przed wizytą u lekarza
- nie spóźnij się na wizytę, nie przychodź też dużo wcześniej niż planowana godzina przyjęcia – 15 minut wcześniej to optymalny czas
- II) Wizyta:
- bądź szczery, niczego nie ukrywaj, poinformuj lekarza precyzyjnie, jakie masz objawy, mów otwarcie także o rzeczach wstydliwych
- dopytuj, jeśli czegoś nie rozumiesz - wspieraj się sporządzonymi przez siebie notatkami
- nie daj się onieśmielić ani zastraszyć
- uważnie słuchaj lekarza, omów z nim plan postępowania
- zabierz na wizytę okulary do czytania oraz aparat słuchowy, jeśli z niego korzystasz
III) Po wizycie:
- stosuj się do zaleceń lekarskich - modyfikowanie samemu zaleceń dotyczących ilości, częstości i okresu brania leków czy stosowania innych procedur medycznych, prowadzi do braku efektu i postępu choroby
- dowiaduj się o wyniki swoich badań
- zadbaj o profilaktykę
Źródło: RPP