Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Integrować - Tak! Spoufalać - Nie!

Integrować - Tak! Spoufalać - Nie! fotolia.pl

Bez integracji nie ma relacji, a bez relacji praca zespołowa jest porażką. Warto więc zarówno w pracy, jak i poza nią integrować się ze współpracownikami – sęk w tym, by robić to w odpowiedni sposób…

W grupie się opłaca

Praca zespołowa jest kluczowym wymaganiem na wielu stanowiskach. Pracodawca oczekuje od pracownika umiejętności interpersonalnych i pracy w grupie. Grupa to kopalnia pomysłów. Tylko razem możesz lepiej, szybciej, skuteczniej i kreatywnie. Każdy do zespołu wnosi indywidualizm, kreatywność, obiektywne i konstruktywne pomysły oraz świeże spojrzenie. Przyjemna atmosfera w pracy i komunikacja między pracownikami sprzyja mobilizacji i aktywizacji. Poza tym praca wielu jest inwestycją długodystansową i długoterminową – przynosi większe zyski i mniej błędów. W zespole jesteś odważniejszy i otwarty na nowości i otwartą dyskusję. Wymyślasz, eksperymentujesz i ryzykujesz bez obaw, bo możesz liczyć na konsultacje i dobrą radę współpracowników. Praca zespołowa to zabawa, która trwa do ostatniej narady. Można bez końca porównywać opinie, dopracowywać detale i udoskonalać zadanie. Pracodawca podwójnie docenia pracę grupy i potrójnie ją motywuje.

Pracy zespołowej nie unikniesz! Jako istota społeczna potrzebujesz kontaktu z innymi. Z ludźmi odkrywasz możliwości, kształtujesz predyspozycje, uczysz się perswazji, kompromisu i asertywności – stajesz się pożądanym pracownikiem.

Poufałość owocem zakazanym

Podstawą pozytywnej współpracy jest unikanie spoufalania. Dotyczy to głównie szefostwa. Poufałość ma znaczenie pejoratywne – bardzo źle się kojarzy w środowisku zawodowym. To synonim nieszczerości i dbanie głównie o prywatne interesy. Ze współpracownikami, przełożonymi i szefem trzeba zachować poprawne relacje bez zażyłości. W innym przypadku może się to źle skończyć.

To naturalne, że w grupie tworzą się przyjaźnie i sojusze. Grupa powinna się dobrze poznać i polubić. Gdy pozna wzajemne predyspozycje, umiejętności i cechy, to pracuje maksymalnie. Koleżeństwo to jedna z wartości niezbędnych w środowisku zawodowym. Każdy pracownik zachowuje się lojalnie i z szacunkiem wobec każdego członka grupy. Tworzy się wewnętrzny podział w firmie, My i Oni – pracownicy i szefostwo. Sposób traktowania pracowników przez pracodawcę wpływa na jakość, ilość i szybkość wykonywanej pracy. Pracownik jest najlepszą wizytówką firmy i jej bezpłatną reklamą. W relacjach w pracy trzeba wyznaczyć granice i zachować równowagę. Nadmiar przyjaźni rozluźnia stosunki między pracodawcą i pracownikami. To stwarza problemy podczas redukcji etatów, błędów załogi oraz domagania się większych postępów i szybszej realizacji. Kiedy szef spoufala się z zespołem, niezręcznie jest mu skrytykować lub wypomnieć niepoprawnie wykonane działanie. Grozi to też utratą autorytetu. Szef powinien traktować wszystkich tak samo, nie wyróżniać nikogo i zachować życzliwe relacje bez poufałości.

Gdy jeden z pracowników próbuje nawiązać poufałe relacje z pracodawcą, to może stać się donosicielem – oskarżać i donosić na pozostałych. Jeden donos niszczy zaufanie całego teamu i redukuje jego skuteczność i efektywność. Zwykle są to błahe sytuacja albo nieprawdziwe. Przez donos chce „wkupić się w łaski” szefa i wybielić się. Bywa to także efektem zazdrości o innych i podstępem do awansu. Donosicielstwo bywa krytykowane przez pracowników i pracodawcę – nie jest mile widziane w miejscu pracy. By go uniknąć koniczne są prawidłowe relacje i jasna, przyjazna komunikacja.

Źródło: monsterpolska.pl oraz kluczdokariery.pl

Sob., 5 St. 2019 0 Komentarzy
Dawid Kulpa
Redaktor Dawid Kulpa