Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przyjaźń w pracy może być narzędziem dobrej współpracy, ale też toksyczną relacją

Przyjaźń w pracy może być narzędziem dobrej współpracy, ale też toksyczną relacją fotolia.pl

Jeżeli pracujemy w jednym miejscu od lat, to z pewnością zawarliśmy wiele znajomości. Niektórzy ze współpracowników mogą być naszymi bliskimi przyjaciółmi, a z innymi podzielimy się jedynie weekendową historią w poniedziałkowy ranek. Przyjaźnie przełożonego w miejscu pracy to jednak sprawa delikatna i wymagająca stosowania się do pewnych zasad.

Aby zachować powagę i szacunek na pozycji przywódczej, powinniśmy trzymać się kilku ważnych zasad.

Ustal reguły z bliskimi znajomymi
Usiądź i porozmawiaj z nimi na temat Waszej wspólnej pracy. Daj jasno do zrozumienia, że nie mogą oczekiwać specjalnego traktowania. W pracy powinni zwracać się do Ciebie tak, jak pozostali pracownicy.

Uważaj, komu ufasz
To bardzo ważne, aby nie spieszyć się zawierając przyjaźnie w pracy. Obserwuj, które osoby wydają się godne zaufania oraz kto z kim „trzyma”. Budowanie zaufania wymaga czasu, więc nie zwierzaj się z ważnych sekretów nowo poznanej osobie.

Bądź sprawiedliwy w stosunku do wszystkich swoich podwładnych
Nie pozbawiaj całkowicie swoich przyjaciół możliwości awansu ze względu na Waszą przyjaźń. Jeśli Twój przyjaciel ma najlepsze kwalifikacje, daj mu duży projekt. Jeśli wszyscy są na równi, rób to naprzemiennie. Jeśli uważasz, że możesz być stronniczy, poproś kogoś innego o podjęcie ostatecznej decyzji.

Zarządzaj swoją własną wiarygodnością
Jeśli wszyscy w Twojej firmie wiedzą, że jesteś blisko z konkretnymi osobami, możesz być pomijany w niektórych kwestiach z obawy, że wyjawisz wszystko przyjacielowi. Bądź ostrożny i staraj się nie afiszować z przyjaźnią w pracy.

Zawrzyj nowe przyjaźnie poza firmą
Nie musisz wypierać się znajomych z pracy, ale dobrym pomysłem jest nawiązywanie przyjaźni poza miejscem pracy. Kiedy potrzebujesz powiernika lub porady związanej z pracą, lepiej jest zwierzyć się komuś, kto nie jest osobiście zainteresowany sprawami organizacji.

Jak utrzymać w pracy dystans?
Przyjaźnie w pracy mogą się sprawdzać, ale zastanów się dobrze, czy naprawdę chcesz mieć najlepszego przyjaciela pracującego obok całe dnie? Jeśli zaś już zawarłeś bliskie relacje w pracy, unikaj dzikich imprez i codziennych wspólnych wypadów. Idź na drinka, aby pokazać, że jesteś częścią zespołu, ale nie przesiaduj do końca.

Dobrze jest znaleźć sobie w firmie mentora. Mentor to zazwyczaj osoba starsza i mądrzejsza od nas – ktoś, kto może wskazać Ci odpowiednią ścieżkę. Jeśli Ci się poszczęści, może mentor zmieni się w przyjaciela na całe życie.

Źródło: monsterpolska.pl

Niedz., 16 Gr. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa