Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Google prześwietlił polskich internautów

Google prześwietlił polskich internautów fotolia.pl

Z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Google wynika, że internet towarzyszy Polakom przez cały dzień. Jeden na pięciu respondentów tuż po przebudzeniu sprawdza najnowsze informacje w sieci, a 70 proc. użytkowników internetu robi zakupy w e-sklepach.  Jedna trzecia respondentów obawia się, że brak internetu utrudni im kontakt z bliskimi, choć Jedynie 12 proc. osób przyznało, że wirtualna znajomość przerodziła się w trwały związek.

Polakom coraz trudniej obejść się bez dostępu do sieci. Niemal połowa (47 proc.) korzysta z niej codziennie, natomiast 60 proc. - przynajmniej raz w tygodniu. Wciąż najczęściej korzystamy z komputera (99 proc.), ale przybywa użytkowników smartfonów lub innych telefonów z dostępem do internetu (66 proc.) oraz tabletów (26 proc.). A co najczęściej robimy w sieci? Przede wszystkim poszukujemy najświeższych informacji oraz komunikujemy się z przyjaciółmi - deklaruje tak niemal 60 proc. badanych.

Z drugiej strony, czasami każdy z nas chciałby "odciąć" się od sieci. Generalnie użytkowników internetu możemy podzielić na trzy grupy: entuzjastów (26 proc.), którzy nie wyobrażają sobie życia bez internetu, umiarkowanych użytkowników (34 proc.) oraz zdezorientowanych (40 proc.). To właśnie w tej ostatniej grupie największy jest odsetek osób, które odczuwają potrzebę odpoczynku od sieci (76 proc.). Mimo to badani obawiają się, że bez internetu stracą możliwość kontaktu z bliskimi (31 proc.) oraz dostęp do najświeższych informacji (26 proc.).

Aż 86 proc. ankietowanych o poranku budzi muzyka z telefonu. Niemal połowa z nich rozpoczyna dzień od sprawdzenia informacji w sieci - 21 proc. robi to tuż po przebudzeniu, 23 proc. bez internetu nie wyobraża sobie porannej kawy, a 15 proc. korzysta z sieci w transporcie publicznym. Przez cały dzień towarzyszy nam smartfon lub telefon z dostępem do internetu - 82 proc. respondentów sprawdza na nim godzinę, tyle samo używa go jako aparatu, a 41 proc. nagrywa nim filmy. Zeszyt i długopis zastępuje nam notatnik w telefonie (50 proc.), często używamy też funkcji kalendarza (61%). Telefon to także doskonała zabawka dla dzieci - 18% respondentów udostępnia urządzenie swoim pociechom. Urządzeń mobilnych częściej używają mężczyźni (smartfon lub telefon z dostępem do internetu - 70% mężczyzn versus 62 proc. kobiet, tablet - 29 proc. mężczyzn versus 23 proc. kobiet), natomiast bardziej skłonni do korzystania ze wszystkich możliwości tych urządzeń są ludzie młodzi. Warto dodać, że 45 proc. badanych nie może obejść się bez internetu mobilnego - w tablecie lub telefonie - nawet na wakacjach.

Polscy internauci poszukują rozrywki w internecie (80 proc.), przy czym rozumieją ją bardzo szeroko - od filmów i seriali, przez muzykę, sport, przepisy kulinarne czy programy "zrób to sam". 45 proc. respondentów woli internet od telewizji, a tylko 27 proc. na pierwszym miejscu stawia telewizję. W sieci poszukujemy najczęściej: muzyki - teledysków (78 proc.) i radia (60 proc.), komedii (69 proc.) oraz seriali (48 proc.). 61 proc. Polaków korzysta z internetowych przepisów kulinarnych. Co ciekawe, już niespełna 15 proc. osób czyta elektroniczne książki i czasopisma. Dla 72 proc. respondentów najpopularniejszym serwisem wideo jest YouTube. Czego na nim szukamy? 75 proc. osób muzyki, 66%proc. filmów komediowych. Coraz większym powodzeniem cieszą się filmy "zrób to sam" - poszukuje ich 37 proc. badanych oraz przepisy kulinarne. Aby być na bieżąco z interesującymi treściami, użytkownicy YouTube mogą korzystać z funkcji subskrypcji - 27 proc. osób, głównie młodych, subskrybuje co najmniej jeden kanał. Z internetowej rozrywki rzadko korzystamy tylko na jednym urządzeniu (multiscreening), np. 37 proc. respondentów łączy się z siecią w telefonie podczas oglądania telewizji - jest to szczególnie popularne wśród młodych ludzi i dotyczy niemal co drugiej osoby w wieku 15-24 lata.

Polscy internauci cenią sobie możliwość kontaktu z rodziną i przyjaciółmi przez internet (26 proc.respondentów). Jednocześnie obawiają się, że brak dostępu do sieci utrudniłby im te relacje (31 proc.). Ponad połowa (54%) wierzy, że wirtualne przyjaźnie są możliwe, ale nie wyobraża sobie wirtualnych randek. Jesteśmy nieufni wobec internetowych znajomych, a w szczególności wobec poszukiwania drugiej połówki. Tylko 20%proc. uznaje internet za doskonałe miejsce zarówno do zawierania przyjaźni, jak i do rozpoczęcia romantycznego związku. 16 proc. uważa, że zawieranie takich znajomości jest po prostu niebezpieczne. Ponad ⅔ respondentów stwierdza, że nigdy nie poszło na randkę z osobą poznaną w internecie. Na taki krok zdecydowało się jedynie 12 proc. badanych i przyznają oni, że wirtualna znajomość nadal trwa. Najbardziej otwarci na internetowe związki są ludzie w wieku 25-34 lata.

Kobiety nieco częściej niż mężczyźni traktują internet jako platformę kontaktu z rodziną i przyjaciółmi. Częściej wysyłają wiadomości tekstowe (72 proc. kobiet versus 64 proc. mężczyzn), udostępniają zdjęcia (56 proc. kobiet versus 44 proc. mężczyzn) i odwiedzają portale społecznościowe (78 proc. kobiet versus 72 proc. mężczyzn). Mężczyźni poszukują w internecie przede wszystkim rozrywki - częściej zaglądają na YouTube (78% mężczyzn versus 67 proc. kobiet), słuchają muzyki (68 proc. mężczyzn versus 59% kobiet) oraz przeglądają mapy (73 proc. mężczyzn versus 60 proc. kobiet). Zarówno kobiety, jak i mężczyźni, lubią internetowe zakupy (deklaruje tak 21 proc. badanych), choć mężczyźni robią je minimalnie częściej (78% mężczyzn versus 70% kobiet). Obie płcie korzystają z usług finansowych online, głównie z bankowości internetowej. To narzędzie, które bardzo ułatwia życie, dlatego aż 16 proc.respondentów przyznało, że bez dostępu do internetowego konta byłoby im ciężko.

Większość respondentów to osoby, które lubią podróżować i organizują swoje wyjazdy samodzielnie (51 proc.). 25 proc. badanych wyjeżdża za granicę 1-2 w roku, a 35 proc. internautów tyle samo podróży odbywa po Polsce. Dzięki internetowi i specjalnym aplikacjom na telefon, zaplanowanie miejsca, trasy i atrakcji jest bardzo proste. 82proc. respondentów korzysta z Map Google, 66 proc. sprawdza w internecie rozkłady jazdy, a Tłumacza Google używa 62 proc.. Coraz popularniejsze jest również Google Street View, z którego korzysta 37 proc. osób.

Dzięki nowoczesnym technologiom łatwo nam odnaleźć się w codzienności, ale co by było, gdybyśmy nagle znaleźli się na bezludnej wyspie? Kobiety są bardziej zaangażowane, dlatego 55 proc. ankietowanych pań zabrałoby ze sobą przyjaciółkę (versus 47 proc. panów). Mężczyźni na pierwszym miejscu wymieniają urządzenie z dostępem do internetu (36 proc. mężczyzn versus 20 proc.kobiet). Co trzecia kobieta i co trzeci mężczyzna, kierując się praktycznym podejściem, nie zapomni również o nożu.

Źródło: Google, polskaszerokopasmowa.pl

Czw., 22 Mj. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka