Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Budowanie świadomości marki - czyli kilka słów o brandingu

Budowanie świadomości marki - czyli kilka słów o brandingu fotolia.pl

Słowa „branding” weszło już w Polsce do powszechnego użycia. Branding stał się częścią firm i organizacji, a nawet pojedynczych osób. Na czym zatem polega ów branding?

Branding, czyli budowanie świadomości marki polega na kreowaniu i utrzymaniu pozytywnego wizerunku konkretnej marki w umysłach konsumentów.

Marka jest koncepcją, którą klienci kojarzą z oferowanymi przez firmę produktami czy usługami. Jest ona ściśle związana z reputacją. Aby marka była kojarzoną z dobrą jakością musi mieć dobrą reputację i wierną grupę stałych klientów.

Najczęściej stosowane metody budowania świadomości marki to:

  • dobór odpowiedniej nazwy marki,
  • logo,
  • hasła reklamowego,
  • adresu strony internetowej,
  • ogólnego wzoru wyglądu oraz przekazu materiałów reklamowych.

Wszystkie te sposoby muszą być ze sobą powiązane, stanowić spójną całość przekazu marketingowego, oraz być skierowane do konkretnej grupy docelowej.

Jednym z najważniejszych parametrów zarządzania marką jest świadomość marki. Świadomość marki odzwierciedla jej stan w świadomości klientów. Pokazuje gotowość i chęć klienta do zakupu produktu konkretnej marki.

Świadomość marki można badać na trzech poziomach. Wyróżnia się zatem:

  1. Świadomość natychmiastową (top-of-mind). Top-of mind wskazuje, która marka kategorii produktów lub usług jest pierwszą rozważaną marką w momencie decyzji o zakupie. Wysoka wartość top-of-mind marki X wyrażona w procentach mówi jak duży odsetek badanych respondentów rozważa markę X jako pierwszą podczas decydowania o zakupie produktu.
  2. Spontaniczna świadomość marki (spontaneous brand awareness) pokazuje pole wyboru klienta. Polem tym jest zwykle kilka marek (3-6), które dla konsumenta mają największe znaczenie podczas dokonywania wyboru spośród całej kategorii produktowej. Do pola tego należy również marka top-of-mind.
  3. Wspierana świadomość marki wskazuje, jakie marki klient w ogóle zna.

Branding To proces bardzo skomplikowany wymagający dobrego planowania. Ale dla ludzi wytrwałych nie ma rzeczy niemożliwych.

Źródło:  wirtualnemedia.pl, wikipedia.pl oraz allaboutbranding.com

Pt., 29 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa