Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dymek z papierosa w zakładzie pracy. Przepisy dotyczące pracodawcy i palaczy

Dymek z papierosa w zakładzie pracy. Przepisy dotyczące pracodawcy i palaczy fotolia.pl

Zgodnie z ustawą z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych zabrania się palenia wyrobów tytoniowych w pomieszczeniach zakładów pracy. Jednocześnie ustawa przewiduje, że właściciel lub zarządzający może wyznaczyć palarnię w pomieszczeniach zakładów pracy, nie jest to jednak obowiązek.

Palarnia to wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych pomieszczenie, odpowiednio oznaczone, służące wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń. Wymogi związane z wyznaczeniem palarni powodują, że wielu pracodawców po prostu rezygnuje z jej wydzielenia, co jest równoznaczne z wprowadzeniem zakazu palenia na terenie zakładu pracy. Niektórzy pracodawcy prywatni wprowadzają zachęty dla swoich pracowników

Pracodawca ma obowiązek egzekwowania zakazu palenia w zakładzie pracy lub w przypadku zorganizowania palarni, palenia wyłączenie w miejscu wyznaczonym, w przeciwnym wypadku może narazić się na zarzut niezapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Pracownik za nieprzestrzeganie powyższych ograniczeń może być ukarany karami porządkowymi. W skrajnych przypadkach, np. ostentacyjnego łamania zasad ustalonych w zakładzie pracy, może to być podstawa do wypowiedzenia stosunku pracy.

W zakładach pracy, w których nie ma palarni pracownicy, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin mogą wykorzystać 15 minutową przerwę na tzw. papieroska, chyba że w regulaminie pracy pracodawca zakazał opuszczania zakładu pracy w czasie przerwy. Również w przypadku zorganizowania palarni pracodawca oczywiście nie ma obowiązku tolerować robienia sobie przez pracowników przerw w pracy, poza przysługującą 15-minutową przerwę.

Jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego mogą być kontrolowane przez Najwyższą Izbę Kontroli w zakresie realizacji wymogów z ustawowy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych zabrania się palenia wyrobów tytoniowych w pomieszczeniach zakładów pracy. Przykładowo w 2012 r. taką kontrole, zakończoną wynikiem pozytywnym, przeszło Starostwo Powiatowe w Środzie Wielkopolskiej (http://www.srodawlkp-powiat.pl/zasoby/files/kontrola/2012/wysatpienie-nik0001.pdf). Kontrolę w zakresie przestrzegania zasad związanych z paleniem wyrobów tytoniowych w zakładach pracy może również przeprowadzić Państwowa Inspekcja Pracy.

Czw., 24 St. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel