Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ostra i skuteczna interwencja ZPP. Więcej pieniędzy dla powiatów, a gwarancją honor ministra

Ostra i skuteczna interwencja ZPP. Więcej pieniędzy dla powiatów, a gwarancją honor ministra fotolia.pl

Będzie rekompensata dla powiatów i miast na prawach powiatu z tytułu wprowadzanych zmian przepisów dotyczących rejestracji pojazdów i kierowców. To wynik konsekwentnych działań ZPP zmierzających do wyegzekwowania szacunku dla prawa, nakazującego przekazywanie zadań dla samorządów wraz z środkami finansowymi niezbędnymi do ich realizacji. To także dowód na to, że warto do przysłowiowego końca, szukać kompromisu w rozmowach dotyczących tworzenia nowego prawa (zresztą także, we wszystkich innych sprawach, dotyczących zarówno sfery zawodowej jak i prywatnej).

Przypomnijmy. Znacząco różniliśmy się z przedstawicielami resortu transportu w kwestii zapisów projektu rozporządzenia w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

Zgłaszaliśmy zastrzeżenia dotyczące treści rozporządzenia (m.in. wykraczanie jego zapisów poza delegację ustawową oraz niedoszacowanie nowych zadań powiatów i miast na prawach powiatu), ale strona rządowa z uporem nie uznawała tych argumentów. Wydawało się więc, że rozporządzenie zostanie zaopiniowane negatywnie, ale podczas obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego udało się wybłagać jeszcze dwa tygodnie czasu na poszukiwanie salomonowego rozwiązania. Propozycję tę zaakceptowali także przedstawiciele resortu transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, tyle tylko, że kilka godzin później rozporządzenie zostało podpisane!

To był brzydki faul, ale używając piłkarskiej przenośni, nie leżeliśmy po nim długo na murawie boiska, tylko zerwaliśmy się do obrony samorządowej bramki.

Natychmiast skierowaliśmy prośbę do Ministra Spraw Wewnętrznych o nie parafowanie rozporządzenia, wskazując, że nastąpiłoby to z naruszeniem przepisów prawa (formalnie nie było opinii KWRziST, a bez tej parafy rozporządzenie nie mogło wejść w życie).

Poskutkowało i temat wrócił na posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Wynikiem, miejscami bardzo ostrej dyskusji podczas obrad tego Zespołu, było uzgodnienie, że w przeciągu najbliższych 2–3 miesięcy, resort transportu przedstawi projekt nowelizacji rozporządzenia regulującego wysokość opat za wydawanie prawa jazdy, z uwzględnieniem następujących założeń:

  • na wdrożenie rozwiązania polegającego na rejestracji kandydata na kierowcę już na etapie wstępnym (przed kursem) potrzeba w starostwach i urzędach miast na prawach powiatu minimum 5 mln zł;
  • o współczynnik inflacji zostaną zwaloryzowane opłaty za wydanie praw jazdy (dotyczy okresu od ostatniej waloryzacji tych opłat do dnia dzisiejszego);
  • na przyszłość wprowadzony zostanie automatyczny wskaźnik waloryzacji wysokości opłat;
  • resort uzgodni z Wytwornią Papierów Wartościowych zamrożenie cen wytworzenia prawa jazdy (na 10 lat).

Osobą zaręczającą realizację tych założeń jest Piotr Styczeń, Podsekretarz Stanu w resorcie transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Znany jest z solidności i dotrzymywania słowa (cecha nieczęsta u polityków) więc można wierzyć, że zobowiązania dotrzyma.

Wobec tej deklaracji oraz potwierdzenia, że Komisja Prawnicza w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie wnosi zastrzeżeń co do treści rozporządzenia w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, zaopiniowaliśmy je pozytywnie.

Teraz cierpliwie czekamy do jesieni.

Marek Wójcik

Niedz., 22 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: