Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przesądzono o tym, kto dostanie, a kto nie dostanie pieniądze z rezerwy drogowej subwencji ogólnej

Przesądzono o tym, kto dostanie, a kto nie dostanie pieniądze z rezerwy drogowej subwencji ogólnej fotolia.pl

Strona samorządowa KWRziST z ogromną determinacją naciskała na jak najszybsze przesądzenie w sprawie podziału środków z rezerwy drogowej subwencji ogólnej. Decyzje w tej sprawie były potrzebne jak najszybciej. Po to aby można było zdążyć do końca roku z wyborem wykonawcy robót, ich przeprowadzeniem oraz rozliczeniem.

Propozycje podziału były przygotowane blisko miesiąc temu. Ale wciąż istniało zagrożenie, iż dywagacje w sprawie wysokości wsparcia budowy Drogowej Trasy Średnicowej (pozostały już tylko prace na obszarze Zabrza i Gliwic, ale ich koszt sięgać ma niebiotycznej kwoty 1,2 mld zł!), będą trwać kolejne miesiące.

Oświadczenie strony samorządowej KWRziST w sprawie konieczności wsparcia budowy Drogowej Trasy Średnicowej zamieszczam poniżej.

Całe szczęście, że problem ten udało się rozwiązać i skończyły się wędrówki pism pomiędzy resortami: finansów oraz transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Ostatecznie dofinansowanie otrzymają samorządy wymienione w zamieszczonym poniżej załączniku.

Tabela A, dotyczy Drogowej Trasy Średnicowej.

Jako kwotę dofinansowania budowy DTŚ w 2013 r. przyjęto 80 mln zł co stanowi ok. 50% kwoty niezbędnej do zamknięcia zobowiązań wynikających z montażu finansowego dla kredytu EBI.

Tabela B, mosty - dotyczy dróg wojewódzkich. Z uwagi na brak wykorzystania przyznanego dofinansowania z rezerwy subwencji ogólnej w roku 2012 nie był rozpatrywany wniosek Zarządu Województwa Mazowieckiego. Z uwagi na fakt, że zadania "mostowe" wyczerpały pulę rezerwy przeznaczoną na drogi wojewódzkie wnioski ujęte w tabeli F obwodnice (Województwo Świętokrzyskie) i w tabeli G - inne poza priorytetami (Województwo Wielkopolskie) - nie były rozpatrywane.

Tabela C, mosty - dotyczy dróg powiatowych. Ze względu na nie spełnienie wymaganych kryteriów - nie były rozpatrywane wnioski powiatów: dąbrowskiego (brak pozwolenia na budowę oraz brak zadania w uchwale budżetowej), głogowskiego (zadanie remontowe - brak pozwolenia na budowę), oświęcimskiego (zadanie remontowe), pleszewskiego (zadanie remontowe - brak pozwolenia na budowę), pyrzyckiego (zadanie dotyczy przepustu - brak JNI), szczycieńskiego (brak pozwolenia na budowę), tczewskiego (brak pozwolenia na budowę), wejherowskiego (zadanie dotyczy przepustu - brak JNI), zambrowskiego (brak uchwały budżetowej) oraz zgorzeleckiego (brak pozwolenia na budowę).

Wniosek Powiatu Pruszkowskiego uzyskuje dofinansowanie w pełnej wnioskowanej wysokości (kryteria przyjęte przez KWRziST umożliwiły takie rozwiązanie), gdyż jednostka nie korzystała dotychczas z omawianej rezerwy (z 46 takich powiatów, to jedynie pruszkowski wystąpił w tym roku z wnioskiem o środki). Powiat Elbląski wnioskował o dofinansowanie dwóch zadań; drugie zadanie dotyczyło obiektu zabytkowego, lecz samorząd nie wskazał go jako priorytetu i z tego powodu nie było rozpatrywane.

Z uwagi na fakt, że zadania "mostowe" wyczerpały pulę rezerwy przeznaczoną na drogi powiatowe, wnioski ujęte w tabelach: E (porozumienia), F (obwodnice) oraz G (inne poza priorytetami) nie były rozpatrywane.

Tabela D, mosty - dotyczy dróg krajowych, wojewódzkich oraz powiatowych w miastach na prawach powiatu i zawiera tylko te miasta, które nie uwzględnione zostały w tabelach: A oraz D - remonty. Nie był rozpatrywany wniosek miasta Gdańsk (brak pozwolenia na budowę).

Tabela D - remonty - dotyczy dróg krajowych i wojewódzkich w miastach na prawach powiatu i zawiera tylko te miasta, które nie uwzględnione zostały w tabelach: A oraz D - mosty. Ze względu na nie spełnienie wymaganych kryteriów - nie były rozpatrywane wnioski miast: Gdańska (zadanie inwestycyjne), Poznania (zadanie inwestycyjne), Siedlec (zadanie inwestycyjne) oraz Tarnobrzega (brak uchwały budżetowej) . Z uwagi na fakt, że zadania "mostowe" i "remontowe" wyczerpały pulę rezerwy przeznaczoną na drogi "miejskie", wnioski ujęte w tabelach: E (porozumienia), F (obwodnice) oraz G (inne poza priorytetami), nie były rozpatrywane.

W najbliższych dniach do samorządów powinny dotrzeć oficjalne potwierdzenia o przyznanych środkach i można już ruszać z realizacją inwestycji.

Powodzenia

Marek Wójcik

Niedz., 28 Kw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: