Dzisiaj w trybie nadzwyczajnym, w praktyce z dnia na dzień, zostało zorganizowane spotkanie strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego z Premierem Mateuszem Morawieckim. Cieszy fakt, że miało miejsce; ubolewać jedynie należy, że ma miejsce dopiero teraz.
Z ramienia Związku Powiatów Polskich w spotkaniu uczestniczyli: Andrzej Płonka, Prezes Związku oraz Grzegorz P. Kubalski, Zastępca Dyrektora Biura.
Głównym tematem spotkania, było ustalenie trybu działania administracji samorządowej w najbliższych tygodniach. Zapowiedziane wczoraj przez Premiera przejście administracji na tryb zdalny mogło bowiem dotyczyć bezpośrednio jedynie administracji rządowej. W odniesieniu do samorządu terytorialnego niezbędne są decyzje kierowników poszczególnych urzędów - a do tych potrzebna jest odpowiednia podstawa prawna. Ustalone zostało, że propozycje konkretnego brzmienia przepisu upoważniającego zostaną sformułowane w trybie roboczym przez weekend i wydane w formie rozporządzenia w poniedziałek. Umożliwi to przejście poszczególnych urzędów gmin i starostw powiatowych w tryb pracy hybrydowej. Generalnie przepis ma zostać skonstruowany w ten sposób, by zasadą było realizowanie pracy zdalnej przez wszystkich pracowników - z wyłączeniem tych, którzy muszą wykonywać zadania kluczowe z punktu widzenia obywateli bezpośrednio na miejscu.
Po uzgodnieniu dokładnego brzmienia przepisu będziemy mogli przekazać dokładniejsze szczegóły, ale już w tej chwili można przyjąć, że w urzędach powinni pozostać pracownicy biur obsługi interesantów oraz kancelarii - celem zapewnienia bieżącego wpływu spraw oraz pracownicy komórek organizacyjnych wykonujących swoje zadania za pomocą wyodrębnionych i odseparowanych sieci teleinformatycznych (urząd stanu cywilnego - system ŹRÓDŁO, wydziały komunikacji - SI POJAZD i SI KIEROWCA). Przedstawiciele ZPP zasygnalizowali zasadność zweryfikowania możliwości technicznych zmiany ten sytuacji - informacja zwrotna ma być przekazana w najbliższych dniach.
Przejście urzędów jednostek samorządu terytorialnego w tryb pracy zdalnej może przełożyć się na problemy z dochowaniem terminów załatwiania spraw wynikających czy to z KPA, czy z poszczególnych ustaw szczególnych. Przedstawiciele organizacji samorządowych wskazali zatem na konieczność dokonania odpowiednich zmian ustawowych regulujących kwestie dochowania terminów - w tym, na wniosek przedstawicieli ZPP, również przepisów dotyczących kar płaconych na rzecz Skarbu Państwa w związku z przekroczeniem terminów. Zmiany w tym zakresie mają być przedmiotem analizy i przedmiotem ewentualnych poprawek w ramach obecnie procedowanej w Senacie kolejnej ustawy covidowej.
Zebrani przedstawiciele samorządu zasygnalizowali również konieczność uwzględnienia przejścia urzędów na pracę hybrydową w kontekście terminów przygotowania budżetu. Ma to być przedmiotem dalszej refleksji.