Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kategoryczne „nie” dla obarczania starostów odpowiedzialnością za trudności w rejestracji pojazdów. ZPP interweniuje u Ministra Infrastruktury

Kategoryczne „nie” dla obarczania starostów odpowiedzialnością za trudności w rejestracji pojazdów. ZPP interweniuje u Ministra Infrastruktury fotolia.pl

Odpowiedzialność za aktualne trudności w rejestracji pojazdów są w ostatnim czasie bezrefleksyjnie zrzucane na karb Starostów. Wyrażając protest dla takiej sytuacji, Prezes Związku Powiatów Polskich Andrzej Płonka wystosował pismo do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

W przesłanym piśmie Prezes ZPP wypunktował najważniejsze fakty, które złożyły się na obecną sytuację w zakresie trudności w rejestracji pojazdów:

  1. Już od jesieni ubiegłego roku Związek Powiatów Polskich ostrzegał, że nowe przepisy dotyczące nakładania kar administracyjnych za niezarejestrowanie w terminie 30 dni pojazdu używanego sprowadzonego z innego kraju członkowskiego UE i niezgłoszenie w tym samym terminie nabycia bądź zbycia pojazdu zarejestrowanego w kraju doprowadzą do paraliżu funkcjonowania wydziałów komunikacji. Ministerstwo Infrastruktury zignorowało powyższe sygnały.
  2. Centralna Ewidencja Pojazdów i SI Pojazd, które funkcjonują wspólnie nie zostały dostosowane do nowych przepisów. Rodzi to problem związany z wydłużeniem czasu rejestracji pojazdu, gdyż wymusza dwukrotne wprowadzenie tych samych danych do systemu.
  3. Niezabezpieczenie przez Ministerstwo Infrastruktury odpowiedniego zasobu sprzętowego w związku z dokonanymi zmianami prawnymi skutkowało brakiem możliwości zaradzenia paraliżowi w wydziałach komunikacji.
  4. Dopiero w ustawie z dnia 31 marca o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw nastąpiło przedłużenie terminów na dokonanie rejestracji pojazdu czy zgłoszenie jego nabycia/zbycia. Tymczasem ZPP już 12 marca rozesłał opinię prawną umożliwiającą uchronienie obywateli przed grożącymi karami. Wcześniej, mimo wprowadzanych restrykcji, przed wydziałami komunikacji ustawiały się kolejki liczące nawet kilkadziesiąt osób.
  5. Ograniczenie dostępności fizycznej wydziałów komunikacji było zgodne z zaleceniami rządowymi.
  6. Ograniczenia w fizycznej dostępności do wydziałów komunikacji w poszczególnych powiatach i miastach na prawach powiatu nie są tożsame z zaprzestaniem określonych procedur. Bez przeszkód realizowane są wnioski wpływające drogą elektroniczną bądź za pośrednictwem poczty.
  7. 20 marca Związek Powiatów Polskich przekazał do wszystkich powiatów pisma Związku Dealerów Samochodowych oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego z prośbą o odpowiednie dostosowanie do potrzeb gospodarki funkcjonowania wydziałów komunikacji. Apel o podjęcie takich działań jest przekazywany na bieżąco.
  8. Uogólnienie winy na wszystkich starostów jest bezzasadne gdyż problem ma charakter punktowy. Wykazało to przeprowadzone rozeznanie w sytuacji w poszczególnych powiatach przeprowadzone po wystąpieniu Ministra.
Sob., 18 Kw. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska