Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nasze dane w internecie. Komisja Europejska zleciła specjalny raport Eurobarometr

Nasze dane w internecie. Komisja Europejska zleciła specjalny raport Eurobarometr fotolia.pl

Komisja Europejska zleciła wykonanie raportu „Special Eurobarometer 487a”, którego wyniki poznaliśmy w czerwcu 2019 roku. Badanie dotyczyło ochrony danych. Przeprowadzono je w 28 krajach UE na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości i Konsumentów od 15 do 29 marca 2019 r. W Polsce badanie przeprowadził Kantar Polska Jakie wnioski  płyną z raportu?

Otóż z raportu wynika, że niewielu mieszkańców Unii Europejskiej ma poczucie kontroli tego, co dzieje się z ich danymi w internecie. Ponad połowa (56 procent) badanych użytkowników sieci próbowała zmienić ustawienia prywatności w swoich profilach osobistych w mediach społecznościowych. W Polsce odsetek takich osób to 46 procent. Okazuje się jednak, że dla połowy Polaków zmiana ustawień prywatności nie jest w ogóle istotna. Ilość wszystkich osób próbujących zmienić powyższe ustawienia zmniejszyła się jednak w stosunku do podobnego badania przeprowadzonego w 2015 roku. Portugalia jest jedynym krajem, w którym odsetek takich osób zanotował znaczący wzrost, bo aż o 14 punktów procentowych.  

Z badania wynika, że osoby, które wcześniej słyszały o RODO, były o wiele bardziej skłonne do zmian ustawień prywatności na swoich profilach społecznościowych, niż ci, którzy wcześniej nie słyszeli o przepisach. Dla większości respondentów (72 procent) zmiana wspomnianych wyżej ustawień była łatwa. Dla 23 procent takie działanie było bardzo łatwe, natomiast 5 procent badanych określiło czynność jako bardzo trudną.

Osoby, które nie zmieniały ustawień prywatności, ani nie nosiły się z takim zamiarem argumentują swoją decyzję następująco: Aż 29 procent użytkowników internetu w Unii Europejskiej (i 35 procent w Polsce) deklaruje zaufanie dla portali społecznościowych. 27 procent badanych w Unii Europejskiej i 21 procent w Polsce brak działań w tym zakresie wiąże z niewiedzą dotyczącą polityki prywatności, natomiast 14 procent badanych mieszkańców UE (w tym 17 procent Polaków) twierdzi, że nie ma na to czasu.

Mniej niż połowa badanych, bo tylko 30 procent uważa, że nie ma żadnej kontroli na tym, jakie dane przekazują do sieci. 3 procent badanych twierdzi, że stopień kontroli nad przekazem danych nie zależy od nich, ale od stron czy aplikacji, na których udostępniają swoje dane. 2 procent badanych kompletnie nie ma wiedzy na temat tego, co dzieje się z udostępnionymi w internecie danymi.

Poczucie braku kontroli nad tym, co dzieje się z danymi w internecie wywołuje zaniepokojenie u większości respondentów – takie uczucie wskazało 62 procent badanych. 16 procent pośród badanych osób jest tym faktem bardzo zaniepokojona.

Z raportu wynika, że dystans wobec przekazywania danych w internecie w większości przypadków wynika z braku wiedzy o zasadach takich działań. Tylko 22 procent badanych stwierdziło, że zawsze jest informowana o zasadach przetwarzania danych osobowych. Natomiast zdaniem 13 procent osób, nie zostali oni nigdy o tym powiadomieni. Dla ponad połowy badanych przekazywane w internecie informacje dotyczące danych osobowych są zbyt długie, by je czytać.

Wyszczególniony raport dla Polski wskazuje na to, że trzy czwarte polskich internautów jest przekonanych o tym, że ma pełną lub częściową kontrolę nad swoimi danymi. Wciąż jednak ponad połowa badanych osób deklaruje niepokój w związku z niewiedzą dotyczącą losów danych pozostawionych w internecie. Polacy wypadają nieco gorzej na tle średniej europejskiej jeśli chodzi o zapoznawanie się z informacjami w sieci na temat danych osobowych. Aż 36 procent respondentów w ogóle nie czyta klauzul informacyjnych.

Wt., 3 Wrz. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska