Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Opłata za odbiór odpadów uzależniona od ilości opróżnień pojemników

Opłata za odbiór odpadów uzależniona od ilości opróżnień pojemników fotolia.pl

Mocą delegacji ustawowej zawartej w art. 6k ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej u.c.p.g.) rada gminy została upoważniona do określenia jedynie stawki opłaty, tj. jednego z elementów opłaty.

Korzystając z przyznanej kompetencji Rada Miejska W. w uchwale z dnia 12 lutego 2015 r. w sprawie metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i stawek tej opłaty w § 3 przyjęła, że stawka opłaty w przypadku nieruchomości niezamieszkałej za każde opróżnienie jednego pojemnika będzie określona kwotowa w zależności od pojemności pojemnika.

W ocenie Sądu uregulowanie zawarte w § 3 skarżonej uchwały pozostaje w sprzeczności z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gdyż ustalając stawkę za pojemnik o określonej pojemności Rada Miejska W. przekroczyła zakres kompetencji jaki przyznał organowi stanowiącemu art. 6k ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Ustawodawca bowiem w art. 6j ust. 3 uregulował jednoznacznie jakie parametry normatywne stanowią składowe opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, mianowicie są to liczba pojemników oraz stawka opłaty. Wprowadzenie przez gminę uregulowania ustalającego stawkę opłaty za każde opróżnienie pojemnika z odpadami komunalnymi o określonej pojemności z danej nieruchomości, stanowi w istocie wprowadzenie kolejnego parametru tj. częstotliwości odbioru pojemnika w miesiącu, które należy uznać za przekroczenie upoważnienia ustawowego do kreowania aktu prawa miejscowego.

Innymi słowy, postanowienie § 3 ust. 1 uchwały uzależniające opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi od liczby pojemników z odpadami powstałymi na danej nieruchomości oraz od stawki opłaty za każde opróżnienie jednego pojemnika a nie jak wynika z ustawy od zadeklarowanej liczby pojemników oraz stawki opłaty za pojemnik o danej pojemności pozostaje w sprzeczności z postanowieniem art. 6j ust. 3 u.c.p.g. Wartym uwagi jest również w ocenie Sądu wskazanie, iż uzależnienie wysokości opłaty od ilości opróżnień pojemnika bez jednoczesnego wskazania maksymalnej liczby tych opróżnień, mogłoby skutkować zwiększeniem częstotliwości wywozu odpadów komunalnych a w konsekwencji nieuzasadnionym wzrostem opłaty. Konstrukcja zakwestionowanego przepisu uchwały wedle której, jedynym decydentem w zakresie częstotliwości dokonywania odbioru odpadów komunalnych jest rada gminy niesie za sobą ryzyko bezzasadnej z punktu widzenia konieczności odbierania odpadów dowolności.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 4 października 2017 r. I SA/Wr 699/17

Źródło: CBOSA 

Czw., 7 Gr. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk