Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Lutowe posiedzenie plenarne Komisji Wspólnej za nami

Lutowe posiedzenie plenarne Komisji Wspólnej za nami .

32 projekty aktów prawnych zaopiniowane pozytywnie, 13 odesłanych na zespoły robocze i jeden z opinią negatywną – to bilans ostatniego posiedzenia plenarnego KWRiST.

Spotkanie odbyło się 22 lutego br. w siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Obradom współprzewodniczyli – Sebastian Chwałek, wiceminister w resorcie administracji i spraw wewnętrznych oraz Krzysztof Iwaniuk, wiceprzewodniczący Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP, wójt gminy Terespol.

Związek Powiatów Polskich reprezentowali: Zbigniew Deptuła, członek zarządu ZPP, starosta makowski oraz Rudolf Borusiewicz, dyrektor biura ZPP.

O sprawach ważnych

Tym razem w porządku obrad na pierwszym miejscu znalazły się sprawy różne. Rozpoczęła je dyskusja dotycząca poselskiej propozycji zmian do ustawy Prawo ochrony środowiska, która dotyczy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jak zaznaczył Krzysztof Iwaniuk, strona samorządowa chce być partnerem w tworzeniu aktów prawnych, które jej dotyczą – niezależnie od tego, kto jest ich pomysłodawcą. Dlatego w ocenie samorządowców dobrze byłoby, aby regułą posiedzeń KWRiST stało się także rozmawianie na temat projektów poselskich. Strona samorządowa chce omawiać takie kwestie jak ordynacja wyborcza czy ustrój miasta stołecznego Warszawy. Jak deklarował Krzysztof Iwaniuk, samorządowcy są w stanie przyjechać nawet na specjalne spotkanie, jeśli będzie na nim mowa o żywotnych interesach samorządu.

Sebastian Chwałek zadeklarował, że w miarę możliwości takie debaty będą przeprowadzane na KWRiST. Jak mówił, rząd jest gotowy do pogłębionych dyskusji. Zaznaczył jednak, że nie ma możliwości ograniczania posłom inicjatywy ustawodawczej ani ingerowania w proces legislacyjny.

Burzliwie o wojewódzkich funduszach ochrony środowiska

Jeśli chodzi o wspomniany projekt nowelizacji Prawa ochrony środowiska, to zyskał on ocenę negatywną strony samorządowej. – Proponowane w druku 1127 przez grupę posłów PiS zmiany przewidują przejęcie pełnej kontroli przez administrację rządową nad wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska, pozbawiając samorządy województw wpływu na ich pracę – wyjaśniał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Marszałek przypomniał także o tym, że Związek Województw RP przygotował ekspertyzy prawne potwierdzające, że projekt łamie fundamentalne zasady, takie jak zasada subsydiarności.

W odpowiedzi, Mariusz Gajda, wiceminister środowiska przyznał, że resort popiera proponowane przez grupę posłów zmiany. Przygotowywane jest także stanowisko rządu w tej sprawie. Jak podawał, głównym powodem akceptacji przez resort środowiska projektu nowelizacji jest redukcja kosztów funkcjonowania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. – Ogranicza się liczbę członków rad nadzorczych z 7 do 5, co daje oszczędności ok. 1 mln 200 tys. zł rocznie w skali kraju – wyliczał. - Ogranicza się też liczbę członków zarządu wojewódzkich funduszy maksymalnie do dwóch. Podczas gdy dziś jest to nawet do 5 osób, które pobierają wysokie wynagrodzenia. Nie ma takiej potrzeby – dodawał. Te ostatnie cięcia z kolei dać mają nawet do 7 mln oszczędności rocznie. Tak zaoszczędzone pieniądze mogą być wykorzystane w walce niską emisją np. na dofinansowanie do wymiany kotłów. Celem noweli jest również przyspieszenie i uproszczenie procedur powoływania członków funduszy, a w efekcie usprawnienia pracy tych organów, co również zasługuje na poparcie.

Odnosząc się do naruszeń prawa, jakie ma nieść projekt, Mariusz Gajda stwierdził, że: Wojewódzki fundusz ochrony środowiska jest co prawda samorządową osobą prawną, ale nie jest to jednostka samorządu wojewódzkiego. Swoje zadania wykonuje w oparciu o umowy cywilnoprawne. Jak uzasadniał, projektowana ustawa nie ingeruje w wykonywanie przez samorząd wojewódzki zadań z zakresu ochrony środowiska. Nie narusza tym samym art. 16 ust. 2 Konstytucji RP.

Wiceminister podał jeszcze więcej argumentów stojących za poselską propozycją. Zarzucił bowiem wojewódzkim funduszom uznaniowe przyznawanie środków. Powołał się przy tym na swoje doświadczenia z czasów, kiedy zasiadał w radach nadzorczych jako przedstawiciel ministra. Ponadto oskarżył fundusze o nierealizowanie ogólnokrajowych celów ochrony i dbałości o środowisko. Przytaczał dość ogólne przykłady, w których to miał głosować przeciwko takich decyzjom, ale nikt go, jako ministra oczywiście nie słuchał. – Minister środowiska nie miał żadnego, poza obserwacyjnym, wpływu na działanie wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. Wiele zadań funduszy było nieskoordynowanych a nawet chybionych. Przykładem jest smog.

Broniąc wojewódzkich funduszy, Jacek Karnowski, prezydent Sopotu przypomniał, że ich funkcjonowanie ma bardzo długą tradycję a z ich środków zrobiono wiele dobrego. Działania proponowane w projekcie zmierzają zaś do centralizacji państwa. Argumenty dotyczące redukcji kosztów nie są dla niego przekonujące. - Dyskusja dotyczy tego, kto będzie miał władztwo nad środkami funduszy – mówił. Prosił też o konkrety naruszeń.

Ripostując wiceminister Gajda powołał się na dobrze znaną mu sytuację przed kilku lat, kiedy wojewódzki fundusz ochrony środowiska przyznał dużą dotację dla Sopotu na wykonanie kanalizacji pod deptakiem od Łazienek Północnych w kierunku Kamiennego Potoku. Kanalizację, zdaniem Gajdy, zbudowano dla restauracji przy deptaku, nie przyznano za to środków na budowę kanalizacji dla okolicznych biednych gmin.

- Pana argument jest wręcz śmieszny – komentował Jacek Karnowski, który wyjaśnił, że w podanym przez ministra przykładzie chodziło o kanalizację deszczową, a nie sanitarną. – Do deszczówki trudno podłączyć punkty gastronomiczne – powiedział prezydent Sopotu. - Chce pan wywrócić sprawę ustrojową, podając błędne argumenty. – Być może chodziło o kanalizację deszczową – przyznał wiceminister. W obronie samorządów stanął również Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich.- Chciałem prosić pana ministra i wszystkich państwa, byśmy nie brali złych przykładów w debacie publicznej i nie zachowywali się w taki sposób, jak zachował się przed chwilą pan minister – podawał. – Jako samorządowcy na co dzień jesteśmy oskarżani przez niektórych, że jesteśmy bandytami, złodziejami, tworzymy sitwy, kliki, etc. Tego typu oskarżenia padają w przestrzeni publicznej bez faktów, merytorycznych argumentów.

To nie atak na samorząd a na pewne zjawiska występujące przy funkcjonowaniu funduszu – bronił się Mariusz Gajda. Dyskusja trwała.

- Jeśli Narodowy Fundusz będzie dobrze funkcjonował i nie będzie wydawał środków na poszukiwanie wód geotermalnych w różnych miejscach, to być może stworzy szereg programów wspólnie z województwami, by realizować program antysmogowy – podkreślał marszałek Struk. Odnosząc się do oszczędności, marszałek zaproponował, aby obniżyć wynagrodzenia członkom rad nadzorczych. W jego ocenie zyska się na tym znacznie więcej środków niż przy propozycjach poselskich.

Na zakończenie Krzysztof Żuk, prezydent Lublina zauważył, że nie byłoby tej trudnej dyskusji, gdyby sprawa reformy funduszy po prostu stanęła na KWRiST. Natomiast wiceminister Gajda zapowiedział, że w przygotowywanym właśnie stanowisku rządowym do poselskiego projektu zostaną wzięte pod uwagę argumenty samorządowców.

Zespół ds. jakości powietrza

W sprawach różnych poruszono także kwestię smogu. – Wszyscy walczą ze skutkami - maski, bezpłatne przejazdy komunikacją publiczną. To nic nie daje – podnosił Jacek Krywult, prezydent Bielska – Białej. W jego ocenie należy pochylić się nad konkretami, czyli tym, czym się pali i w czym się pali. Przykładem kraju, który poradził sobie z tym problemem są Czechy, które wprowadziły stosowne zakazy (w zakresie jakości pieców i paliwa – zakaz sprzedaży flotów i mułów). Zachodzi potrzeba, aby zaczął pracować powołany już wcześniej specjalny zespół ds. jakości powietrza KWRiST.

Niejasności reformy oświatowej

Marek Wójcik prosił ministra finansów oraz ministra edukacji narodowej o pilne działania operacyjne związane z wdrażaniem reformy edukacji. Wiele jest bowiem wątpliwości praktycznych JST w tym zakresie. - My do dnia dzisiejszego nie wiemy na przykład czym jest przekształcenie zespołu szkół publicznych w szkołę branżową pierwszego stopnia, czteroletnie liceum, ośmioletnią szkołę podstawową. Czy jest likwidacją czy nie. To jest o tyle istotne, że art. 12 ustawy o finansach publicznych jednoznacznie wskazuje, że w przypadku likwidacji jednostki budżetowej należności mogą przejść na inną jednostkę, ale tylko jeśli ona ma inną formę organizacyjną – mówił. – Chcielibyśmy wiedzieć, czy nowe szkoły są następcą prawnym przekształcanych szkół, czy też nie – kontynuował. JST nie wiedzą również, który podmiot będzie właściwy do informowania nauczycieli o tym, że przechodzą w stan nieczynny, co może mieć swoje przykre konsekwencje, prowadzące na drogę sądową.

Kolejne posiedzenie plenarne zaplanowano na 29 marca br. Tym razem jest podobno spora szansa, że pojawi się na nim oczekiwany przez samorządowców minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Błaszczak.

Lista projektów, które zyskały pozytywną opinię:

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo Atomowe (Państwowa Agencja Atomistyki).
  2. Projekt uchwały zmieniający Uchwałę nr 85 Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013 (Ministerstwo Rozwoju).
  3. Projekt uchwały zmieniający Uchwałę nr 95 Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 (Ministerstwo Rozwoju).
  4. Projekt uchwały zmieniający Uchwałę nr 84 Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013 (Ministerstwo Rozwoju).
  5. Projekt uchwały zmieniający Uchwałę nr 89 Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (Ministerstwo Rozwoju).
  6. Projekt uchwały zmieniający Uchwałę nr 86 Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013 (Ministerstwo Rozwoju).
  7. Projekt uchwały zmieniający Uchwałę nr 93 Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013 (Ministerstwo Rozwoju).
  8. Projekt uchwały zmieniający Uchwałę nr 87 Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 (Ministerstwo Rozwoju).
  9. Projekt uchwały zmieniający Uchwałę nr 83 Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007-2013 (Ministerstwo Rozwoju).
  10. Projekt uchwały zmieniający Uchwałę nr 25 Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (Ministerstwo Rozwoju).
  11. Projekt uchwały zmieniający Uchwałę nr 94 Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 (Ministerstwo Rozwoju).
  12. Projekt rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w sprawie warunków i trybu wydawania prawa jazdy osobom posiadającym prawo jazdy wydane przez Tajwan.
  13. Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
  14. Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie udzielania pomocy na kulturę i ochronę dziedzictwa kulturowego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
  15. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe.
  16. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
  17. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum oraz branżowej szkoły I stopnia przeprowadzanego dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum na lata szkolne 2017/2018 – 2019/2020 oraz postępowania uzupełniającego do tych szkół.
  18. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek.
  19. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
  20. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie odpowiednio z dniem 1 września 2017 r. lub z dniem 1 września 2018 r. przez osobę prawną lub osobę fizyczną publicznego dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego i dotychczasowego czteroletniego technikum.
  21. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie udzielania gminom dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego.
  22. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
  23. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej).
  24. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie rezerwy szczepionek oraz innych immunologicznych produktów leczniczych, stosowanych w razie wystąpienia zagrożenia epidemiologicznego lub epidemii.
  25. Projekt „Wojewódzkiego programu przeciwdziałania narkomanii w województwie kujawsko-pomorskim na lata 2017-2020 (Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego).
  26. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów uchylającego rozporządzenie w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (GUS).
  27. Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Ministerstwo Cyfryzacji).
  28. Projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych objętych infrastrukturą informacji.
  29. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości (Ministerstwo Cyfryzacji).
  30. Koncepcja e-Dowodu – kontynuacja projektu pl.ID i realizacja powiązanych projektów (Ministerstwo Cyfryzacji).
  31. Projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji).
  32. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie kryteriów klasyfikacji produktów leczniczych, które mogą być dopuszczone do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego oraz punktów aptecznych.

Na zespoły robocze trafią następujące projekty:

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych, ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa),
  2. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia przez organ stanowiący JST należności pieniężnych związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego,
  3.  Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (UD 149) (Ministerstwo Zdrowia),
  4. Projekt ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntów (Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa),
  5. Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t,
  6. Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Ministerstwo Rozwoju),
  7. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu wspomagania nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej i innych przedmiotów nauczanych w języku polskim wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących,
  8. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli,
  9. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego,
  10. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi (GIS),
  11. Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (UD 151) (Ministerstwo Zdrowia),
  12. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
  13. Projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Ministerstwo Środowiska).

Opinię negatywną strona samorządowa wydała do: Projektu rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia w sprawie minimalnej funkcjonalności dla systemów teleinformatycznych umożliwiających realizację usług związanych z prowadzeniem przez świadczeniodawców list oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej. Powodem takiego stanowiska strony samorządowej jest wskazanie przez rząd, że koszty zmian pokrywać ma świadczeniodawca.

Niedz., 26 Lt. 2017 0 Komentarzy
Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska
sekretarz redakcji Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska