Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ze styczniowego posiedzenia plenarnego KWRiST

Ze styczniowego posiedzenia plenarnego KWRiST .

​63 projekty aktów prawnych z opinią pozytywną, dwa z negatywną oraz trzy odesłane na zespoły robocze – to bilans styczniowego posiedzenia plenarnego posiedzenia plenarnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Spotkanie odbyło się 25 stycznia br. w siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Obradom współprzewodniczyli – Sebastian Chwałek, wiceminister w resorcie administracji i spraw wewnętrznych oraz Marek Olszewski, przewodniczący Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP, wójt gminy Lubicz.

Związek Powiatów Polskich reprezentowali: Edmund Kaczmarek, członek zarządu ZPP, starosta jędrzejowski; Zbigniew Deptuła, członek zarządu ZPP, starosta makowski; Rudolf Borusiewicz, dyrektor biura ZPP oraz jego zastępca Grzegorz Kubalski.

Pierwsze w tym roku posiedzenie rozpoczęła debata na temat dostępu do informacji publicznej, o czym piszemy osobno w: Łatwiejszy dostęp do informacji publicznej.

Kłopotliwe finanse

Strona samorządowa wydała negatywną opinię na temat projektu ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych. – Co do zasady nie mamy uwag merytorycznych do projektu – tłumaczył Andrzej Porawski, sekretarz strony samorządowej KWRiST, dyrektor biura Związku Miast Polskich. – Negatywna opinia dyktowana jest względami finansowymi – uzupełniał.

Przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia przyznał, że faktycznie na tym etapie legislacyjnym regulacja nie wskazuje na to skąd brać środki na realizację jej zapisów. - Dyskusja w tym temacie trwa. Projekt jest na etapie Rady Ministrów. Liczymy na to, że skoro planowane są inne prace legislacyjne mające na celu zwiększenie środków w systemie ochrony zdrowia w latach kolejnych, to dotyczyć do będzie także i tej ustawy – zaznaczał. Argument ten nie przekonał jednak strony samorządowej. Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich przypomniał, że po raz pierwszy od 2004 r. zobowiązania wymagalne JST ogółem rosną. Podczas gdy poprzez poprzednie lata systematycznie spadały. W 2016 r. zobowiązania w ciągu 9 miesięcy wzrosły średnio o 19 % porównując rok do roku, a w niektórych województwach nawet o ok. 80%. Pod koniec 2016 r. zobowiązania wobec ZUS i US stanowiły 13 % zobowiązań wymagalnych ogółem samorządowych SPZOZ, podczas gdy jeszcze na koniec 2014 nieco powyżej 9 %.

To rozporządzenie przyniesie skutki podobne do słynnej ustawy 203 z roku 2001. Jej konsekwencje dla samorządowych podmiotów leczniczych będą ogromne. Bez zagwarantowania środków finansowych na tę regulację nie powinniśmy wydawać opinii pozytywnej. My otrzymujemy kolejne regulacje, takie jak ustawa o sieci szpitali, o których finansowaniu nie ma ani słowa. W związku z czym z ogromną troską patrzymy na funkcjonowanie tego systemu i prosimy i nieobciążanie nas skutkami finansowymi nowych rozwiązań – tłumaczył. Także Adam Struzik, wiceprezes Zarządu Związku Województw RP, marszałek województwa mazowieckiego zaznaczał, że ilekroć mowa jest o systemie ochrony zdrowia, to wiąże się to z permanentnym deficytem. – To kolejne rozporządzenie, które daje ludziom pieniądze, wysyłając ich przy tym do organów prowadzących, czyli do samorządów - oceniał. Jednocześnie przypomniał, że skala niezapłaconych nadwykonań na samym Mazowszu to w tej chwili ok 110 mln zł. – Z jednej strony daje się uprawnienia pracownikom i kupowania świadczeń dla swoich mieszkańców, ale nie wskazuje się źródeł finansowania – wyjaśniał marszałek.

Przede wszystkim względy finansowe zaważyły także o braku opinii pozytywnej samorządowców dla projektu rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Jak uzasadniał Marek Olszewski, samorządy nie spodziewają się żadnych pieniędzy, bo wiedzą, że ich nie ma, tymczasem koszty zmian są oczywiste.

Teresa Wargocka, wiceminister edukacji zaznaczyła, że opinię negatywną przyjmuje z żalem. – Państwo zwracacie uwagę na stronę kosztową, na to, że chcemy, aby każda szkoła była przygotowana do dobrej realizacji procesu dydaktycznego. Muszę tu z pewnym żalem powiedzieć, że po 17 latach funkcjonowania reformy tylko 25 % gimnazjów miało wyposażone pracownie. Musimy przez to wyciągać wnioski z przeszłości. Dlatego wyposażenie nie może być dowolnością – podawała. – W subwencji oświatowej wskazaliśmy pewne środki, które zostają wolne. Złożyliśmy deklaracje na zespole roboczym, że przez najbliższe 5 lat kwota ok. 100 mln zł będzie trafiała na cele dostosowania szkół podstawowych do wymogów podstawy programowej. Te deklaracje podtrzymujemy - dodała. Strona samorządowa nie zmieniła jednak zdania.

Nie tylko z tytułem magistra

Podczas posiedzenia dyskutowano także nad zasadnością nakładania wymogu ukończenia wyższego wykształcenia w stosunku do możliwości wykonywania niektórych zawodów. W taki sposób potraktowany został niedawno bibliotekarz, co nastąpiło z inicjatywy ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Tymczasem w ocenie strony samorządowej osoba zatrudniona na stanowisku bibliotekarza nie musi w każdym przypadku mieć wyższego wykształcenia, tak jest zwłaszcza na terenach wiejskich. Podobnie jak pielęgniarka, o czym przypomniał Marek Olszewski. Kontrowersyjne jest także wykreślanie niektórych profesji z katalogu zawodów. Spotkać to ma technika farmaceutycznego zgodnie z najnowszym projektem rozporządzenia MEN w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Kuriozalnie na takiej liście pojawia się natomiast taka profesja jak pomocnik fryzjera. - Usuwanie ważnych zawodów z katalogu jest tym bardziej dyskusyjne, kiedy mówi się o przywracaniu rangi szkolnictwu zawodowemu – argumentował marszałek Struzik.

Odnosząc się do wykreślenia z listy zawodów technika farmaceutycznego Teresa Wargocka przypomniała, że o wygaszanie tej profesji zadecydował jeszcze poprzedni minister zdrowia, a obecny jeszcze nie podjął decyzji do dalej z nim będzie. Natomiast resort pracy jest taką decyzją związany. – Trwa obecnie przegląd klasyfikacji zawodów i podstaw programowych zawodów. Będziemy przygotowywać nowe przepisy. Nie jest to zatem tak, że procedowanym w tej chwili projektem rozporządzenia zamykamy temat listy zawodów – dodała.

Co jest priorytetem

W sprawach różnych marszałek Struzik przedstawił podjęte ostatnio stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP sprzeciwiające się planowanym zmianom w funkcjonowaniu wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki Wodnej. Chodzi o nowelizację ustawy Prawo ochrony środowiska przedstawioną przez grupę posłów PiS. Przy okazji był to powód do przypomnienia przez stronę samorządową, że co raz częściej rząd omijając proces konsultacyjny „przepycha” projekty dogodnych dla siebie aktów prawnych, nie bacząc na zainteresowane strony, w tym JST. Prowadzi to do demontażu samorządów. Riposty Sebastiana Chwałka przypominające o prawie posłów do składania projektów nie wydawały się być przekonujące.

Strona samorządowa zwróciła również uwagę, że rząd wykazuje brak powagi w relacjach z samorządem. Dowodem jest m.in. permanentny brak obecności formalnego współprzewodniczącego KWRiST Mariusza Błaszczaka na posiedzeniach Komisji. O jego obecność zabiegał już wcześniej Marek Olszewski, a na styczniowym posiedzeniu wyraźnie dopomniał się Grzegorz Kubalski. - Mimo wcześniejszych próśb strony samorządowej, przedstawiciele rządu nie zostają do końca posiedzeń KWRiST, choć ich uczestnictwo jest bardzo potrzebne. Sala pustoszeje w trakcie spotkania, a samorządowcom proponuje się, aby problemy zgłaszali w formie pisemnej – wskazywał też dyrektor Kubalski. Tymczasem samorządowcy są zaskakiwani co raz to nowymi pomysłami rządu, które prowadzą do recentralizacji państwa. Tak jest na przykład w odniesieniu do przedstawionego dwa dni wcześniej przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pomysłu przeniesienia urzędów pracy w gestię rządu, o którym strona samorządowa dowiaduje się w zasadzie z doniesień medialnych. Z powiatów zabrane mają zostać także poradnie pedagogiczno-psychologiczne. - Szczegóły reform nie są ani znane ani dostatecznie uzasadnione – podkreślał Grzegorz Kubalski. Dlatego też Marek Wójcik zaproponował, aby na kolejne posiedzenie zaproszona została premier rządu. Beata Szydło po raz pierwszy i ostatni pojawiła się na posiedzeniu KWRiST w styczniu 2016 r., kiedy z pomocą samorządów rząd wprowadzał program 500 +. Wtedy też padły deklaracje pani premier, że JST nie będą otrzymywały zadań zleconych bez należnego zabezpieczenia finansowego. Było to jednocześnie ostatnie spotkanie Komisji, które odbyło się w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Kolejne mają miejsce w siedzibie MSWiA, jednakże bez jego szefa.

Na wniosek strony rządowej z porządku obrad zdjęty został projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo Atomowe, który ma zostać opiniowany na kolejnym posiedzeniu.

Strona samorządowa zapoznała się z publikacją „Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego 2015” przygotowaną przez Główny Urząd Statystyczny.

Andrzej Porawski zapowiedział na koniec, że strona samorządowa przygotuje na piśmie propozycję niewielkiej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Kolejne posiedzenie zaplanowano na 22 lutego br.

Pełna lista projektów zaopiniowanych pozytywnie:

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Ministerstwo Cyfryzacji),
  2. Projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej (Ministerstwo Cyfryzacji),
  3. Projekt ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (Kancelaria Prezesa Rady Ministrów),
  4. Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji),
  5. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których te księgi mogą być zapisane i przekazywane (Ministerstwo Finansów),
  6. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie postepowania wierzycieli należności pieniężnych (Ministerstwo Finansów),
  7. projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień (Ministerstwo Finansów),
  8. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz sposobu uiszczania opłaty za wniosek,
  9. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie wzoru wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej oraz sposobu uiszczania opłaty za wniosek wspólny,
  10. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania postanowień o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosków o wydanie interpretacji ogólnych oraz wykonywania niektórych czynności związanych ze złożonymi wnioskami,
  11. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji ogólnej oraz sposobu uiszczenia opłaty za wniosek,
  12. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie wzoru oświadczenia o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego,
  13. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Dolina Wolicy,
  14. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Beskid Żywiecki,
  15. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk , Ostoja Przedborska,
  16. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Dolina Czarnej,
  17. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Ostoja Kozubowska,
  18. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Dolina Kakaju,
  19. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Ostoja nad Oświnem,
  20. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Torfowiska źródliskowe koło Łabędnika,
  21. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Biedrusko,
  22. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Dolina Noteci,
  23. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Pojezierze Gnieźnieńskie,
  24. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Kiszewo,
  25. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Glinianki w Lenartowicach,
  26. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Struga Białośliwka,
  27. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Dolina Iny koło Recza,
  28. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Trzebiatkowsko-Kołobrzeski Pas Nadmorski,
  29. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Jeziora Czaplineckie,
  30. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Warnie Bagno,
  31. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Diabelskie Pustacie,
  32. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Dziczy Las,
  33. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Komaszyce,
  34. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Dolina Krzny,
  35. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Polichna,
  36. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Dolina Górnej Siniochy,
  37. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Kornelówka,
  38. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Ostoja Parczewska,
  39. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Bory Chrobotkowe Puszczy Noteckiej,
  40. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Bytnica,
  41. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Lasy Dobrosułowskie,
  42. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Sulechów,
  43. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Bory Chrobotkowe koło Bytomca,
  44. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Lubiaszów w Puszczy Pilickiej,
  45. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Ostoja Nowodworska,
  46. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Kołacznia,
  47. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Sasanki w Kolimagach,
  48. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Białe Błoto,
  49. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Mierzeja Sarbska,
  50. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Lemańskie Jodły,
  51. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Ostoja Szaniecko-Solecka,
  52. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Ostoja Północnomazurska,
  53. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Aleje Pojezierza Iławskiego,
  54. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Ostoja Napiwodzko-Ramucka,
  55. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie specjalnych obszarów ochrony siedlisk Ostoja Iławska,
  56. Projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa oraz niektórych innych ustaw (Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa),
  57. Projekt Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 z perspektywą do 2030 r. (Ministerstwo Rozwoju),
  58. Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zaliczek w ramach PROW 2014-2020,
  59. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szkolenia pielęgniarek i położnych dokonujących przetaczania krwi lub jej składników,
  60. Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego,
  61. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,
  62. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach,
  63. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.

Na zespoły robocze trafią:

  1. Projekt ustawy o Narodowym Funduszu Mieszkaniowym i przekazywaniu nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa na cele budownictwa mieszkaniowego (Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa),
  2. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe (Ministerstwo Rozwoju),
  3. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie przekazywania sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej i informacji o nieudzieleniu takiej pomocy z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP (Urząd Ochrony Konkurencji i konsumentów).

Opinia negatywna:

  1. Projekt ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych (Ministerstwo Zdrowia),
  2. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

 

Niedz., 29 St. 2017 0 Komentarzy
Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska
sekretarz redakcji Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska