Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PISA 2012 - sukces polskich uczniów!

PISA 2012 - sukces polskich uczniów! fotolia.pl

No i mamy sukces. Po ogłoszeniu wyników Badania Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów PISA okazało się; że Polscy uczniowie należą do najlepszych w Unii Europejskiej - wynika z badań PISA. Na uroczystości ogłoszenia wyników za rok 2012  premier Donald Tusk powiedział:  - Dziś polska szkoła nie potrzebuje rewolucji, a polski nauczyciel ma powód do satysfakcji.

Polscy uczniowie lepiej niż uczniowie z pozostałych krajów OECD rozwiązują zadania dotyczące rozumowania i argumentacji oraz użycia i tworzenia strategii. Polska (razem z Holandią, Estonią i Finlandią) znalazła się na pierwszym miejscu w Unii Europejskiej w zakresie umiejętności matematycznych.
Pierwsze miejsce przypadło nam również w zakresie umiejętności czytania i interpretacji. Poza tym Polska jest na 3. miejscu w UE w zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych - wyprzedzają nas tylko Finlandia i Estonia.

Polska, która w 2003 r. była poniżej średniej OECD, a w kolejnych badaniach w 2006 r. i 2009 r. na poziomie średniej, w 2012 r. uzyskała wyniki znacznie powyżej średniej OECD.  Żaden kraj na świecie nie osiągnął takiego wzrostu - podkreśla MEN w komunikacie.
Gratulacje i gimnazjalistom i ich nauczycielom złożyła także Jolanta Kluzik-Rostkowska, nowa szefowa MEN, nie zapominając przy tym o swoich poprzedniczkach. Wtórował jej przedstawiciel OECD Richard Yelland, która powiedział: - Odnieśliście ogromny sukces. Od dzisiaj wszyscy będą się dowiadywać, jak Polska stała się światowym liderem, jak osiągnąć taki sukces.

Resort edukacji podkreśla, że już w 2012 r. zrealizowaliśmy cel Unii Europejskiej przewidziany na 2020 r., aby uczniów z niskimi kompetencjami, zagrożonych wykluczeniem, było mniej niż 15%.
Mamy więc sukces, ale jak go wykorzystać, żeby nie spełniło się wołanie włożone przez Wyspiańskiego w usta Chochoła: „Miałeś, chamie, złoty róg, miałeś, chamie, czapkę z piór: czapki wicher niesie, róg huka po lesie, ostał ci się ino sznur, ostał ci się ino sznur.”

Być może dobrą wskazówką na przyszłość może być to, o czym napisali Piotr i Alina Pacewicz z Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Po pierwsze, badanie pokazuje również, że tylko dwie trzecie uczniów jest zadowolonych ze szkoły, gdy w wielu większości badanych państw 80 procent uczniów cieszy się szkołą. Trzeba tworzyć dobry klimat wokół szkół, a badanie PISM pokazie, że czas już wreszcie zaniechać pojawiających się wniosków o likwidację gimnazjów.

Trzeba więc wejść w kolejny etap doskonalenia polskiej szkoły i przede wszystkim przełożyć te wyniki na działania praktyczne. Zbyt bardzo cenimy sobie indywidualizm, nie pracujemy zbiorowo. To pozbawia nas efektu synergii i nie pozwala osiągać praktycznych wyników będących owcami solidnej i dużej wiedzy.

Od siebie dodałbym jeszcze to, że oprócz wiedzy potrzebne są także umiejętności. Zawsze przy takiej okazji powtarzam jak mantrę przypadek młodej Polki w USA, która w szkole dostała w nagrodę za wiedzę zadanie praktycznego przeprowadzenia doświadczenia chemicznego. Nie zdołała tego uczynić, bo chociaż znała całą tablicę Mendelejewa i wszystkie wzory, to zabrakło jest umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy.

Ale i tak brawo nasza szkoło.

Wyniki raportu z Badań Programu Międzynorodowej Ocenu Ucznia PISA dostępne są TUTAJ.

Tadeusz Narkun

na podstawie: men.gov.pl, Radosna PISA, a szkoła smutna - Gazeta Wyborcza oraz przemyśleń własnych.

Niedz., 8 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun