Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Historiapojazdu.gov.pl – kilka wyjaśnień na temat danych w usłudze

Historiapojazdu.gov.pl – kilka wyjaśnień na temat danych w usłudze fotolia.pl

23 czerwca Ministerstwo Spraw Wewnętrznych uruchomiło dwie e-usługi, które udostępniają dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) - Bezpieczny Autobus i Historię Pojazdu. Pierwszy raz dane z tej ewidencji zostały udostępnione na taką skalę obywatelom. Dostęp do danych odbywa się przez Internet, jest bezpłatny i nie wymaga logowania, czy składania wniosku. W efekcie każdy obywatel ma wgląd do informacji o pojazdach zarejestrowanych w Polsce. I każdy obywatel może zweryfikować jakość danych zgromadzonych w ewidencji.

Jak zauważyła część użytkowników e-usług w Centralnej Ewidencji Pojazdów występują czasem rozbieżności w danych. Niezgodności te wynikają z wielu czynników. W 2012 r. w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych przeprowadzono analizę stanu kluczowych systemów informatycznych (w tym Systemu Informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców - SI CEPiK), która pokazała skalę problemu. Dlatego też podjęto decyzję o modernizacji systemu. Poprawa jakości danych jest prowadzona w ramach projektu CEPiK 2.0, którego zakończenie planowane jest na 2016 r. Jednak już teraz udostępnienie danych z CEPiK może przyczynić się do stopniowej poprawy ich jakości.

Przyczyny niezgodności w Centralnej Ewidencji Pojazdów

Budowa bazy CEPiK

SI CEPiK to system zbierający informacje nt. kierowców oraz pojazdów i ich właścicieli, który był zbudowany i rozwijany w latach 2003-2010 r. na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP) została zbudowana z lokalnych (wojewódzkich i powiatowych) ewidencji pojazdów. W trakcie migracji próbowano zweryfikować dane pod względem poprawności, jednak zastosowane mechanizmy nie przyniosły oczekiwanego efektu. Lokalne bazy były prowadzone w różny sposób, nie było jednolitego schematu danych, czy centralnych zasad i unormowań określających, jak gromadzić dane.

Wiele podmiotów przekazujących dane w różnym trybie

CEPiK jest zasilany przez podmioty zobowiązane do przekazywania danych na podstawie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Dane są przekazywane w różnym trybie i w różnym czasie. Minister Spraw Wewnętrznych, jako administrator CEPiK, nie ma prawa modyfikować danych wprowadzonych przez zobligowane do tego podmioty.

Kto przekazuje dane do ewidencji?

  •     Wydziały komunikacji w starostwach powiatowych, które dokonują rejestracji pojazdów,
  •     Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który odpowiada za przekazywanie danych przez zakłady ubezpieczeń,
  •     Policja, która komunikuje się z CEP za pomocą Krajowego Systemu Informacji Policji (KSIP),
  •     Stacje kontroli pojazdów.

Co zrobić, gdy wyświetlone w e-usługach dane są niezgodne ze stanem faktycznym?

Uruchomione e-usługi pozwalają na zweryfikowanie przez każdego właściciela danych swojego pojazdu.

  •     Jeśli brakuje informacji o polisie OC, należy zgłosić ten fakt ubezpieczycielowi.
  •     Jeśli brakuje informacji o badaniach technicznych lub stanie licznika, należy zgłosić się do Stacji Kontroli Pojazdów, w której przeprowadzono dane badanie. Podkreślamy, że informacje o badaniach technicznych zbierane są od 2010 roku. Należże pamiętać, że stan licznika wprowadzany jest od 2014 roku. W związku z tym, że stan licznika gromadzony jest od niedawna, stacje mają czas na przekazanie tych danych do jesieni br.
  •     Jeśli ktoś dostrzeże, że dane, które ma w dokumentach, są niezgodne z tymi wyświetlonymi w Historii Pojazdu lub dane w dokumentach są niezgodne ze stanem faktycznym (np. jest nieprawdziwa pojemność silnika lub błędnie określono rodzaj paliwa), wówczas należy zwrócić się do wydziału komunikacji starostwa, w którym zarejestrowano pojazd.

Źródło: MSW

Pt., 4 Lp. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka