Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Chcemy zdecydowanej modyfikacji art. 243. Wspólne stanowisko Unii Metropolii Polskich i Związku Powiatów Polskich

Chcemy zdecydowanej modyfikacji art. 243. Wspólne stanowisko Unii Metropolii Polskich i Związku Powiatów Polskich fotolia.pl

Dwie ogólnopolskie organizacje samorządu terytorialnego przyjęły wspólne stanowisko w sprawie proponowanych zmian art. 243 ustawy o finansach publicznych.

Czytamy w nim, że w związku z przesłaną przez Ministerstwo Finansów w dniu 10 września br. propozycją zmian do ustawy o finansach publicznych, zmierzającą do zwiększenia zdolności wykorzystania środków unijnych w nowej perspektywie finansowej na lata 2014 - 2020 przez jednostki samorządu terytorialnego, Unia Metropolii Polskich i Związek Powiatów Polskich uważają, że są to zmiany w dobrym kierunku. Ale aby przyniosły one oczekiwane rezultaty propozycja resortu wymaga bezwzględnie zdecydowanych modyfikacji.

Wydłużenie okresu stosowania wyłączeń dla wkładu własnego może poprawić wykorzystanie funduszy unijnych w przyszłej perspektywie pod warunkiem obniżenia progu w proponowanym art. 243 ust. 3a do poziomu 30 proc. oraz wskazanie, że powyższy limit odnosi się wyłącznie do środków kwalifikowanych, poniesionych po dniu 1 stycznia 2011 r. (to jest w okresie branym pod uwagę do obliczenia indywidualnego wskaźnika zadłużenia dla danej jednostki samorządu terytorialnego).

Wyłączenie zobowiązań zaciągniętych w związku z umowami zawartymi na realizację programów, projektów i zadań finansowych na poziomie co najmniej 60 proc. ze środków Unii Europejskiej będzie miało skutek do niewielkiej ilości realizowanych projektów. Proponowana przez UMP i ZPP zmiana wysokości limitu do poziomu 30 proc. będzie zbieżna z rozwiązaniami dotyczącymi wartości dofinansowania inwestycji określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. z dnia 19 października 2006 r. nr 190, poz. 1402).

UMP i ZPP proponują także, aby:

  • skorygować wzór określony w art. 243 ustawy o finansach publicznych, poprzez wprowadzenie do mianownika dochodów bieżących, w miejsce dochodów ogółem oraz wyłączenie odsetek z prawej strony licznika,
  • wprowadzić zapis umożliwiający jednostce samorządu uzyskanie zgody regionalnej izby obrachunkowej na czasowe, na przykład trzyletnie, niespełnienie warunku określonego w art. 243 ustawy o finansach publicznych, jeśli z dokonanej przez izbę analizy wieloletniej prognozy finansowej wynika, iż warunek ten będzie w kolejnych latach spełniony.

Zmiany te pozwolą na poprawę sytuacji jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spełniania wymogów indywidualnego wskaźnika zadłużenia.

Poniżej zamieszczamy pełna treść wspólnego stanowiska UMP i ZPP.

Niedz., 22 Wrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: