Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

W tym tygodniu w parlamencie. Samorządy na tapecie

W tym tygodniu w parlamencie. Samorządy na tapecie fotolia.pl

Katalog spraw poruszanych w projektach, które rozpatrytwać będą w bieżącym tygodniu członkowie komisji sejmowych jest bardzo bogaty.

27. maja (wtorek)

We wtorek kolejny raz zbierze się nadzwyczajna podkomisja utworzona do rozpatrzenia przedstawionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (druk nr 1525), która kontynuować będzie swoje prace nad projektem.

28 maja (środa)

Interesująco zapowiada się posiedzenie Komisji Polityki Senioralnej, gdzie omówiona zostanie sytuacja osób starszych w Polsce. Wiceprzewodniczący Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego, prof. dr hab. Piotr Błędowski, przedstawi ogólną charakterystykę problematyki i podstawowe wyniki badań PolSenior. Natomiast przewodniczący Rady do spraw Polityki Senioralnej przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej, prof. dr hab. Bolesław Samoliński, przedstawi bieżące wyzwania dla polityki senioralnej. Sam minister natomiast zaprezentuje założenia długofalowej polityki senioralnej w Polsce na lata 2014-2020. Podkomisja stała do spraw pomocy społecznej  kontynuować będzie prace ad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej (druk nr 1153). Z kolei Komisja do Spraw Kontroli Państwowej rozpatrzy informację NIK o wynikach kontroli kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Dalszy ciąg będzie miała praca nad senackim projektem ustawy o petycjach (druk nr 2135) w podkomisji nadzwyczajnej. Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży zajmie się rozpatrzeniem poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druki nr 2315 i 2391). Podkomisja stała ds. ustroju samorządu terytorialnego Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej złożyła wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o referendum lokalnym, który w czwartek zostanie przez tę komisję rozpatrzony. Dalszy ciąg na nadzwyczajnej podkomisji będzie miało procedowanie rządowego projektu ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 2064).

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa wraz z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przeprowadzą pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie ustawy o własności lokali (druk nr 2377). Projekt złożył w marcu klub PO. Autorzy piszą w uzasadnieniu, iż nowelizacja jest uwzględnieniem najczęściej zgłaszanych problemów utrudniających stosowania ustawy, zgłaszanych przez gminy, przedsiębiorców uczestniczących w odbieraniu i gospodarowaniu odpadami komunalnymi oraz przez właścicieli nieruchomości. Nie zostały objęte zakresem projektowanej nowelizacji zmiany problemowe, wymagające pogłębionej analizy, jak chociażby wdrożenie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 listopada 2013 r., sygn. 17/12, który orzekł o konieczności uzupełnienia przez ustawodawcę przepisu art. 6k określenie maksymalnej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi a także nałożył obowiązek zmiany przepisów dotyczących zwolnień przedmiotowych i dopłat - tego rodzaju zmiany mają być przedmiotem odrębnej nowelizacji. Część zmian ma charakter czyszczący i doprecyzowujący przepisy ustawy. Projekt m.in. doprecyzowuje pojęcie właściciela nieruchomości i wskazuje na kim ciążą obowiązki w przypadku gdy kilka podmiotów równocześnie spełnia definicję właściciela nieruchomości; doprecyzowuje obowiązki gmin w zakresie sporządzania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi. W projekcie doprecyzowano również zagadnienia związane z uiszczaniem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i składaniem deklaracji. Przy ustalaniu stawek opłat za gospodarowanie odpadami ma nastąpić odwrócenie podejścia. Dotychczas podstawową stawką była stawka za odpady niepoddane segregacji, w przypadku selektywnego zbierania miała być ustalona niższa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ustawa nowelizująca przyjmuje, że stawką wzorcową jest stawka opłaty za odpady zbierane w sposób selektywny (taki zresztą sposób zbierania jest – podobnie zresztą jak dotychczas - obowiązkiem właścicieli nieruchomości, a nie ich dobrą wolą). W przypadku nieprzestrzegania tego obowiązku jest stosowana wyższa „sankcyjna” stawka opłatyza gospodarowanie odpadami komunalnymi.

29 maja (czwartek)

Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przeprowadzi pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (druk nr 2111). Projekt autorstwa SLD wpłynął do Sejmu w grudniu ub. roku i na początku bieżącego został skierowany do pierwszego czytania w komisji. Nowelizacja sprowadza się właściwie do jednego zdania „Zakaz, o którym mowa w art. 4 pkt 6, nie dotyczy osób wymienionych w art. 2 pkt 6 - 6b zasiadających w organach zarządzających stowarzyszeń prowadzących działalność gospodarczą, których członkami są reprezentowane przez nich samorządy oraz w organach zarządzających organizacji pozarządowych - prowadzących działalność non profit.” Posłowie wyjasniają, iż aktualne brzmienie przepisu art. 4 pkt 6 - 6b nie pozwala m.in. wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi, czy członkowi zarządu powiatu lub województwa na zarządzanie działalnością gospodarczą stowarzyszenia, czy organizacji pozarządowej lub wykonywanie przedstawicielstwa w prowadzeniu takiej działalności. Ustawodawca nie uzależnia przekroczenia przepisów od przeznaczenia dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej przez stowarzyszenie, czy organizację pozarządową na cele statutowe, bądź osiągania z tego tytułu dochodów przez osobę zarządzającą. Przepis wyklucza jakiekolwiek zarządzanie, czy wykonywanie przedstawicielstwa w działalności gospodarczej. Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych stanowisko takie znalazło potwierdzenie w wyrokach WSA i NSA. Sankcją za naruszenie wymienionego przepisu jest odwołanie samorządowca z pełnionej funkcji lub rozwiązanie z nim umowy o pracę, czy też wygaśnięcie mandatu wójta, burmistrza lub prezydenta. Jak piszą autrzy, stosowanie przez np. CBA wprost przepisu art. 4 pkt 6 w/w ustawy prowadzi do sytuacji, gdy przedstawiciel samorządu działając darmowo i w dobrej wierze na rzecz delegującej go rady traci swoje stanowisko. Intencją nowelizacji ustawy jest zapobieżenie takim przypadkom i stworzenie możliwości wymienionym samorządowcom legalnego wykonywania w imieniu swojego samorządu terytorialnego funkcji zarządzania lub wykonywania przedstawicielstwa w organie stowarzyszenia, czy też organizacji pozarządowej, oczywiście bez otrzymywania jakiejkolwiek gratyfikacji.

Źródło: sejm.gov.pl

Niedz., 25 Mj. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża