Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Charakter zadań przekazywanych w drodze porozumienia administracyjnego

Charakter zadań przekazywanych w drodze porozumienia administracyjnego fotolia.pl

Użyte w art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym sformułowanie: „zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa”, odnosi się wyłącznie do zadań własnych, przyznanych tym jednostkom mocą przepisu ustawy.

Z faktu przyjęcia w drodze porozumienia administracyjnego „cudzych” zadań do realizacji, nie można wyprowadzić wniosku, że takie zadania stają się zadaniami z zakresu właściwości podmiotu, który je przyjął - w rozumieniu powołanego przepisu.

Porozumienie administracyjne jest bowiem szczególnego rodzaju umową, która zawierana jest pomiędzy dwoma podmiotami publicznymi, mocą której możliwe jest przekazanie niektórych zadań należących do jednej jednostki samorządu terytorialnego – innej. Innymi słowy, w drodze porozumienia podmiot, który na mocy przepisów rangi ustawowej nie był właściwym w danej kategorii spraw, uzyskuje kompetencje do ich załatwiania. Jest to jednak wyjątek od zasady, zgodnie z którą każda jednostka samorządu terytorialnego winna jest realizować powierzone ustawowo zadania samodzielnie (art. 164 ust.3 Konstytucji RP).

Źródło: Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 27 stycznia 2014 r., II SA/Gl 1534/13. 

Niedz., 25 Mj. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka