Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rejestr budowlany i rewitalizacja w świetle projektu Kodeksu urbanistyczno-budowlanego

Rejestr budowlany i rewitalizacja w świetle projektu Kodeksu urbanistyczno-budowlanego fotolia.pl

Na ostatnim ubiegłorocznym spotkaniu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego omówione zostały: projekty Działów XII oraz VIII a także podsumowany wyniki zakończonych konsultacji społecznych.

Dział XII odnosi się do kwestii rejestru budowlanego. Zgodnie z projektem, celem Rejestru jest zapewnienie powszechnego dostępu do informacji dotyczącej stanu zagospodarowania przestrzeni. Rejestr ma być prowadzony w systemie teleinformatycznym. Zawartość Rejestru jest szeroka, zawiera on szereg informacji z zakresu procesu inwestycyjno-budowlanego, w tym planowania i zagospodarowania przestrzennego, procesu realizacji inwestycji, nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego, a także dotyczących nielegalnych działań inwestycyjnych. Podstawowym punktem odniesienia dla danych zamieszczanych w Rejestrze będzie numeracja działek ewidencyjnych. Projekt wskazuje także na katalog organów zobowiązanych do umieszczania danych w Rejestrze. W projekcie znajduje się także przepis ustanawiający powszechne prawo dostępu do dokumentów i informacji znajdujących się w Rejestrze, z którym związany jest obowiązek zapewnienia dostępu do Rejestru przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Komisja zdecydowała o nadaniu zbiorowi danych nazwy Rejestr urbanistyczno-budowlany, zaś dyskusja nad ewentualną zmianą nazwy na ewidencję będzie kontynuowana na dalszym etapie prac.

Komisja zdecydowała ponadto o zamieszczeniu przepisu mówiącego o możliwości pobrania wydruków komputerowych z Rejestru, o mocy równej odpisom (zgodnie z propozycją Krajowej Izby Radców Prawnych Zgłoszoną w konsultacjach społecznych).

Działu VIII dotyczy zaś szczególnych zasad inwestowania na obszarach zdegradowanych. W projekcie dokonano - w ślad za tezami – podziału regulowanej materii na dwa rozdziały, z których pierwszy dotyczy zasad inwestowania na obszarach zdegradowanych technicznie, zaś drugi - gospodarowania przestrzenią w gminach dotkniętych klęskami żywiołowymi.

Komisji podjęła następujące rozstrzygnięcia:

  1. Przyjęto zaprezentowany projekt Działu XII do dalszych prac.
  2. Rewitalizacja pozostanie zadaniem własnym gminy, ale nie zostanie określona jako zadanie obligatoryjne.
  3. Z projektu Działu VIII wykreślone zostaną wszelkie ustalenia dotyczące społecznych uwarunkowań rewitalizacji.

Komisja przedyskutowała ponownie kwestię uregulowań dotyczących standardów urbanistycznych oraz krajowych i lokalnych przepisów urbanistycznych. Komisja zdecydowała, iż przepisy urbanistyczne będą określać warunki gospodarowania przestrzenią w gminie.

Komisja zapoznała się z podsumowaniem wyników konsultacji społecznych tez Kodeksu urbanistyczno-budowlanego w wersji przyjętej na posiedzeniu w dniu 18 września 2013 r. Konsultacje trwały od 4 października do 14 listopada 2013 r. Nadesłano około 100 zgłoszeń zawierających obszerne uwagi dotyczące tez.

Czw., 6 Lt. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka