Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kwalifikowalność VAT w projektach LIFE od 2013 r.

Kwalifikowalność VAT w projektach LIFE od 2013 r. fotolia.pl

W kontekście zapisów Postanowień Wspólnych 2013 (obowiązujących wnioskodawców LIFE+ z naboru 2013) dotyczących kwalifikowalności podatku VAT oraz planowanych zmian w kwalifikowalności podatku VAT w nowej perspektywie finansowej LIFE, NFOŚiGW przedstawił interpretację dotyczącą zasad kwalifikacji podatku VAT wynikających z przepisów nowego Rozporządzenia Finansowego Parlamentu Europejskiego i Rady UE (UE, Euratom) nr 966/2012 z października 2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego UE.

Zgodnie z art. 126 ust. 3 lit c ww. Rozporządzenia Finansowego1 (dalej RF) podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany, jeżeli nie jest odzyskiwany zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami krajowymi o VAT i został uiszczony przez beneficjenta innego niż osoba niebędąca podatnikiem w rozumieniu art. 13 ust 1 akapit pierwszy dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości wartości dodanej (dyrektywa VAT). Szczegółowe informacje w zakresie kwalifikowalności wydatków (również w zakresie VAT) będą wskazywane przez właściwego urzędnika zatwierdzającego w zaproszeniu do składania ofert.

Przepis powyższy wskazuje na dwa warunki niezbędne do wypełnienia, aby możliwe było zaliczenie VAT do kosztów kwalifikowanych:

  1. na podstawie przepisów krajowych VAT jest niezwracalny
  2. zainteresowany podmiot jest podatnikiem VAT zgodnie z przepisami UE (dyrektywa VAT).

Ad. 1

Zgodnie z przytoczonymi przepisami warunkiem zaliczenia VAT do kosztów kwalifikowanych jest jego niezwracalny charakter, co uszczegółowione zostało w art. 187 rozporządzenia delegowanego do RF2 (rozporządzenie nr 1268/2012). Zgodnie z nim VAT jest uznany za niepodlegający odzyskaniu (a więc kwalifikowalny) jeżeli dotyczy działań, które na podstawie prawa krajowego są:

  1. zwolnione z VAT bez prawa do odliczenia;
  2. w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT;
  3. działań wymienionych w lit. a i b, także w sytuacjach, gdy VAT jest zwracany poprzez specjalne systemy zwrotu lub fundusze kompensacyjne nieprzewidziane dyrektywą 2006/112/WE (tzn. nawet jeżeli prawo krajowe przewiduje specjalne systemy zwrotu, ale nie są one uwzględnione w dyrektywie, VAT jest uznawany za niezwracalny, tj. kwalifikowany)

Ad 2.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 dyrektywy VAT za osobę niebędącą podatnikiem, czyli wyłączoną z możliwości kwalifikowalności VAT uznaje się krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Wykluczenie kwalifikowalności VAT dla podmiotów publicznych odnosi się zatem jedynie do działań, które wykonują one jako organy władzy publicznej. Natomiast w przypadku działań, które mogą być wykonywane zarówno przez podmioty publiczne, jak i prywatne na równych zasadach, VAT może być uznany za koszt kwalifikowany.

Podsumowując podkreślić należy, iż na mocy nowych przepisów RF o kwalifikowalności VAT decyzodwać ma charakter realizowanego działania, a nie rodzaj podmiotu, który je podejmuje. W związku z powyższym na gruncie aktualnych przepisów nie jest możliwe wskazanie typów podmiotów, dla których VAT będzie stanowił koszt kwalifikowany, gdyż decydujące znaczenie będzie miał charakter działań podejmowanych przez beneficjentów. Nowe przepisy RF nie wykluczają całkowicie kwalifikowalności VAT w przypadku podmiotów publicznych, gdyż brak kwalifikowalności występuje jedynie w przypadku działań podejmowanych w charakterze władzy publicznej.

Źródło: NFOŚiGW

Pon., 11 Lst. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka