Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Decyzja w przedmiocie zwrotu dofinansowania a ankiety

Decyzja w przedmiocie zwrotu dofinansowania a ankiety fotolia.pl

Oparcie rozstrzygnięcia w przedmiocie zwrotu dofinansowania o treść ankiet w sytuacji, gdy nie jest znane stawiane ankietowanym pytanie, przy równoczesnym bezpodstawnym pominięciu innych ankiet, w których te same osoby potwierdziły przestrzeganie harmonogramu zajęć, stanowi naruszenie wskazanych już regulacji z art. 7, art. 77 § 1 oraz art. 80 K.p.a. – taka teza wynika z niedawnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.

W omawianej sprawie organ dokonał ustaleń, które legły u podstaw decyzji, wyłącznie w oparciu o przeprowadzony w trakcie kontroli wywiad z uczestnikami szkolenia, utrwalony w postaci ankiet. W treści tych ankiet pojawiały się różnego rodzaju pytania, mające na celu ustalenie m.in. stanu wiedzy uczestników na temat odbywanego szkolenia, oceny jakości zajęć czy też kwestii organizacyjnych. Żadne z zamieszczonych w ankiecie pytań nie dotyczyło przestrzegania harmonogramu prowadzonego kursu i długości trwania zajęć szkoleniowych. Odpowiedzi uczestników wskazujące na pewien godzinami określony przedział czasu znajdowały się najczęściej w pkt 9 formularza, pt.: „Uwagi/sugestie”, a sporadycznie poza polami przewidzianymi na odpowiedzi. Tak udzielone przez ankietowanych odpowiedzi w większości przypadków były zbieżne i wskazywały na ten sam przedział czasowy.

Były one jednak zdaniem Sądu lakoniczne i wyrwane z kontekstu, a przede wszystkim nie był znany powód ich udzielenia. Jak wskazał WSA należy przypuszczać, że uwagi te stanowiły skutek ustnego pytania postawionego w trakcie przeprowadzania sondy, niemniej jednak treść tego pytania nie została w żaden sposób utrwalona i była nieznana. W konsekwencji, tylko na podstawie udzielonych przez uczestników szkolenia odpowiedzi nie można było w ocenie Sądu ustalić, czy dotyczą one harmonogramu prowadzonego w ramach projektu szkolenia, zajęć z dnia przeprowadzenia kontroli czy też całkiem innych kwestii.

Umieszczenie określenia godzin w rubryce „Uwagi – sugestie” przez większość ankietowanych może wskazywać zdaniem WSA na to, że mogły to być odpowiedzi na pytanie dotyczące sugestii co do kursów organizowanych w przyszłości np.: „jakie godziny kursu uznałby Pan/Pani za optymalne w przypadku organizacji kolejnego tego rodzaju kursu?” lub „w jakich godzinach Pana/Pani zdaniem kurs byłby najbardziej efektywny?”.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 sierpnia 2020 r., III SA/Gd 291/20

Źródło: CBOSA

Czw., 24 Wrz. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel