„Sąd kontrolując ocenę projektu (w omawianej sprawie poprzez rozpatrzenie skargi na negatywne rozpatrzenie protestu) nie jest władny dokonywać oceny słuszności, efektywności, racjonalności kryteriów konkursowych, ani tym bardziej zastępować w tym oceniających lub weryfikować merytorycznie wiedzę ekspercką. Sąd bada natomiast, czy dokonana ocena jest logiczna, spójna, wyczerpująca i czy odpowiada na zasadnicze pytania. W tym zakresie Sąd ocenia zatem czy argumentacja organu nie jest dowolna i czy nie jest oderwana od kryteriów wynikających z regulaminu, a także czy odnosi się do wszystkich elementów istotnych w danej sprawie, mających wpływ na końcowa ocenę samego wniosku/projektu.” – tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu.
WSA wskazał, że dowolne i arbitralne uzasadnienie rozstrzygnięcia protestu należy kwalifikować jako naruszenie zasady przejrzystości, tj. art. 37 ust. 1 ustawy wdrożeniowej. Wszelkie niejasności, czyli nieprawidłowości, które potencjalnie mogą skutkować brakiem umieszczenia projektu na liście projektów wybranych do dofinansowania, należy również traktować jako naruszenie zasady równego dostępu do pomocy – orzekł Sąd.
Ponadto Wojewódzki Sąd przypomniał o tym, że w orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, iż w procesie oceny projektów zgłaszanych do dofinansowania, realizacja przestrzegania kryteriów oceny, takich jak równość, przejrzystość, bezstronność, niezmienność i rzetelność, wywodzonych z przepisów samej ustawy, ma znaczenie podstawowe. Idąc dalej wskazał, że zasada przejrzystości zobowiązuje instytucje do wyczerpującego i precyzyjnego uzasadnienia oceny wyboru projektów, a zasada rzetelności do dokonania tej oceny przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wynikających z przedstawionej przez wnioskodawcę dokumentacji.
Jak podkreślił WSA, zasady określone w art. 37 ust.1 ustawy wdrożeniowej zakresie polityki spójności (tj. przejrzystości, rzetelności i bezstronności) mają charakter normatywny i stanowią gwarancję równego traktowania wszystkich potencjalnych beneficjentów pomocy unijnej znajdując umocowanie w zasadzie równego dostępu do pomocy, wywodzącej się z traktatowej zasady równości.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 8 lipca 2020 r., I SA/Op 174/20
Źródło: CBOSA