Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zakres oceny sądu administracyjnego w ramach ustawy wdrożeniowej

Zakres oceny sądu administracyjnego w ramach ustawy wdrożeniowej fotolia.pl

„Sąd kontrolując ocenę projektu (w omawianej sprawie poprzez rozpatrzenie skargi na negatywne rozpatrzenie protestu) nie jest władny dokonywać oceny słuszności, efektywności, racjonalności kryteriów konkursowych, ani tym bardziej zastępować w tym oceniających lub weryfikować merytorycznie wiedzę ekspercką. Sąd bada natomiast, czy dokonana ocena jest logiczna, spójna, wyczerpująca i czy odpowiada na zasadnicze pytania. W tym zakresie Sąd ocenia zatem czy argumentacja organu nie jest dowolna i czy nie jest oderwana od kryteriów wynikających z regulaminu, a także czy odnosi się do wszystkich elementów istotnych w danej sprawie, mających wpływ na końcowa ocenę samego wniosku/projektu.” – tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu. 

WSA wskazał, że dowolne i arbitralne uzasadnienie rozstrzygnięcia protestu należy kwalifikować jako naruszenie zasady przejrzystości, tj. art. 37 ust. 1 ustawy wdrożeniowej. Wszelkie niejasności, czyli nieprawidłowości, które potencjalnie mogą skutkować brakiem umieszczenia projektu na liście projektów wybranych do dofinansowania, należy również traktować jako naruszenie zasady równego dostępu do pomocy – orzekł Sąd.

Ponadto Wojewódzki Sąd przypomniał o tym, że w orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, iż w procesie oceny projektów zgłaszanych do dofinansowania, realizacja przestrzegania kryteriów oceny, takich jak równość, przejrzystość, bezstronność, niezmienność i rzetelność, wywodzonych z przepisów samej ustawy, ma znaczenie podstawowe. Idąc dalej wskazał, że zasada przejrzystości zobowiązuje instytucje do wyczerpującego i precyzyjnego uzasadnienia oceny wyboru projektów, a zasada rzetelności do dokonania tej oceny przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wynikających z przedstawionej przez wnioskodawcę dokumentacji.

Jak podkreślił WSA, zasady określone w art. 37 ust.1 ustawy wdrożeniowej zakresie polityki spójności (tj. przejrzystości, rzetelności i bezstronności) mają charakter normatywny i stanowią gwarancję równego traktowania wszystkich potencjalnych beneficjentów pomocy unijnej znajdując umocowanie w zasadzie równego dostępu do pomocy, wywodzącej się z traktatowej zasady równości. 

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 8 lipca 2020 r., I SA/Op 174/20

Źródło: CBOSA

Pt., 14 Sp. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel