Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Sztuczna wyspa w Polsce?

Sztuczna wyspa w Polsce? fotolia.pl

Urząd Morski w Gdyni ogłosił, że w ramach przekopu Mierzei Wiślanej na powstać ogromna sztuczna wsypa. Ma ona powstać na Zalewie Wiślanym i mieć powierzchnię 181 hektarów. Jak podają media inwestycja ma być widoczna z Kosmosu.

31 grudnia 2018 roku ogłoszenie o zamówieniu na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – Część I” zostało przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Przewidywany termin otwarcia ofert złożonych w ramach  przetargu to marzec 2019 roku.

Urząd Morski w Gdyni jest w trakcie uzyskiwania kolejnych pozwoleń dla inwestycji. Przetarg, pomimo iż ogłoszony wcześniej, rozstrzygnięty zostanie dopiero po uzyskaniu wszystkich niezbędnych do realizacji inwestycji pozwoleń. Urząd zaplanował ogłoszenie projektu w trzech przetargach: pierwszy,  który zgłoszono do publikacji 31.12.2018 r. – na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz ze śluzą i portem zewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg polegające na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych; i na końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym.

Przekop Mierzei Wiślanej ma kosztować ok. 880 mln zł. Będzie finansowany w całości z budżetu państwa. Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Odbywający się obecnie przetarg ma wyłonić wykonawcę, który przygotuje port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej o powierzchni 36 hektarów wraz z falochronami, kanał żeglugowy o głębokości 5 m, długości 1350 m i szerokości maksymalnej 120 m ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania, budynkami technicznymi, parkingami, punktem widokowym, nowym układem drogowym z dwoma ruchomymi mostami i infrastrukturą towarzyszącą oraz wspomnianą już sztuczną wyspę.

Wyspa została zaprojektowana na planie elipsy o długości osi 1932 metry oraz 1192 metry. Ma mieć wysokość 2-3 metrów nad poziomem morza. Trafi na nią też urobek wydobyty w dalszych częściach inwestycji.

Źródło: www.umgdy.gov.pl

Pt., 11 St. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek