Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Problemy zgłaszane przez pacjentów za pośrednictwem infolinii Rzecznika Praw Pacjenta

Problemy zgłaszane przez pacjentów za pośrednictwem infolinii Rzecznika Praw Pacjenta fotolia.pl

Zespół ekspertów pod kierownictwem Rzecznika Prawe Pacjenta- Bartłomieja Chmielowca przygotował raport, będący podsumowaniem ostatnich 4 lat funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Jest to dokument będący identyfikacją obszarów, w których może dochodzić do naruszeń praw pacjentów i standardów udzielania świadczeń zdrowotnych oraz określający elementy systemu ochrony zdrowia, wymagających dalszej poprawy i zmiany na korzyść pacjentów.

Od 10 lat przy Rzeczniku Praw Pacjenta funkcjonuje infolinia, której celem jest wsparcie pacjentów, udzielanie informacji, wskazanie możliwości rozwiązań pojawiających się problemów oraz szerokorozumianej edukacji. W latach 2015- 2018 eksperci dyżurujący na linii odebrali 199 640 połączeń.

Najczęściej pojawiająca się tematyka kierowanych do Rzecznika telefonicznych zgłoszeń w poszczególnych zakresach to:

  • Leczenie szpitalne- zgłoszenia dotyczą m.in. długiego czasu oczekiwania na uzyskanie świadczenia, braku skuteczności leczenia, zastrzeżeń do procesu leczniczo- diagnostycznego oraz warunków sanitarnych- około 34% wszystkich zgłoszeń
  • Ambulatoryjna opieka specjalistyczna- w tym głównie problem z dostępem do lekarza specjalisty, długi czas oczekiwania na uzyskanie świadczenia, problemy z dostępem do badań diagnostycznych w tym zastosowaniem tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego- około 22% wszystkich zgłoszeń
  • Podstawowa opieka zdrowotna- głównie poprzez brak możliwości uzyskania pomocy medycznej w dniu zgłoszenia, odmowa rejestracji na wizytę w późniejszym terminie, odmowa wizyty w domu pacjenta- około 17% wszystkich zgłoszeń
  • Stomatologia- m.in. brak dostępu do wysokiej jakości materiałów stomatologicznych i możliwości leczenia kanałowego w ramach ubezpieczenia społecznego, zębów trzonowych i przedtrzonowych. Zastrzeżenia co do jakości protez wykonanych w ramach NFZ oraz brak możliwości złożenia reklamacji i uzyskania niezależnej opinii w zakresie prawidłowego jej wykonania- około 4% zgłoszeń
  • Opieka psychiatryczna- problemy w głównej mierze w nieuzasadnionej hospitalizacji, uwagi co do trybu leczenia farmakologicznego, odmowy kwalifikacji do leczenia na oddziale oraz zastrzeżenia do standardów i warunków leczenia na oddziale- około 4% wszystkich zgłoszeń
  • Rehabilitacja lecznicza- głównie problem zbyt długiego oczekiwania we wszystkich rodzajach rehabilitacji- około 4% zgłoszeń

W raporcie Rzecznik wskazał również obszary wymagające pilnych działań:

  1. Skrócenie czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia zdrowotnego w poszczególnych rodzajach świadczeń.
  2. Zwiększenie dostępu do świadczeń zdrowotnych dla dzieci i młodzieży na psychiatrycznych oddziałach dziecięcych.
  3. Zwiększenie dostępu oraz podniesienie poziomu koordynacji w leczeniu rehabilitacyjnym.
  4. Podniesienie jakości opieki zdrowotnej nad osobami w podeszłym wieku.
  5. Utworzenie ogólnopolskiej bazy wiedzy o problemach zdrowotnych.
  6. Skoordynowanie wsparcia i opieki nad pacjentami nieporadnymi i niesamodzielnymi.
  7. Uregulowanie odpowiedzialności zawodowej pozostałego personelu udzielającego świadczeń zdrowotnych.
  8. Wprowadzenie możliwości dopłaty do wyższej jakości wyrobu medycznego.
  9. Przyspieszenie prac nad wdrożeniem e-zdrowia.
  10. Podniesienie jakości żywienia w podmiotach leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych całodobowo.
  11. Wdrożenie modelu szybkiej i adekwatnej rekompensaty za utracone zdrowie.
  12. Podniesienie poziomu etyki pracownika medycznego.

Źródło: www.rpp.gov.pl 

Czw., 31 St. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek