Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Bankomaty i terminale bez barier

Bankomaty i terminale bez barier fotolia.pl

Dzięki nowemu projektowi Unii Europejskiej korzystanie z terminali samoobsługowych – m.in. bankomatów, automatów sprzedających bilety komunikacji miejskiej czy punktów informacyjnych użyteczności publicznej – będzie prostsze i bardziej dostępne dla osób niepełnosprawnych i starszych.

Finansowany z funduszy unijnych projekt ma na celu ułatwienie dostępu do terminali samoobsługowych niepełnosprawnym Europejczykom (stanowiącym jedną szóstą europejskiego społeczeństwa), a także 87 milionom Europejczyków, którzy przekroczyli 65 rok życia.

Według przeprowadzonych przez UE badań jedynie 38% bankomatów w całej UE posiada funkcję obsługi głosowej, z której mogą korzystać niepełnosprawni klienci. To o wiele mniej niż w USA (61%) czy Kanadzie (niemal 100%). Komisja Europejska przeznaczyła 3,41 mln EUR na projekt „APSIS4All". Jego celem jest opracowanie i wdrożenie dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwiązań (interfejsów, bezdotykowych kart), które pozwolą pokonać istniejące utrudnienia w dostępie do takich urządzeń, jak np. bankomaty, automaty biletowe czy multimedialne punkty informacyjne. We wrześniu 2011 r. rozpoczną się testy w 65 bankomatach należących do Caixa Bank w Barcelonie (Hiszpania). Od stycznia 2012 r. zaś testom poddane zostaną 24 automaty biletowe obsługiwane przez firmę Höft & Wessel AG w Paderborn (region Nadrenia Północna-Westfalia, Niemcy). W pierwszej fazie w ramach projektu zbierane będą informacje od 3000 użytkowników, którzy będą testowali różne rozwiązania, dzięki czemu możliwe będzie dostosowanie interfejsów do ich potrzeb i preferencji. Faza testów potrwa trzy lata.

Terminale użyteczności publicznej znajdują się wszędzie, a ich liczba stale rośnie. Jednak dla osób niepełnosprawnych lub dla niektórych starszych osób korzystanie z nich stanowi nie lada trudność, przez co pozbawieni są oni możliwości korzystania z oferowanych usług – powiedziała Neeli Kroes, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za agendę cyfrową.

Projekt APSIS4All ma na celu stworzenie i wdrożenie – w rzeczywistych warunkach – innowacyjnych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb interfejsów, które umożliwią pokonanie ograniczeń utrudniających dostęp do usług. Opracowanie propozycji znormalizowanych ram mogłoby stanowić podstawę dla branży producentów bankomatów i związanych z nimi usługodawców do dalszego rozwijania rozwiązań elektronicznych zwiększających dostępność urządzeń.

Docelowo ma to służyć ułatwieniu dostępu do cyfrowych terminali użyteczności publicznej szerokiej grupie użytkowników – od osób nieobeznanych z nowoczesnymi technologiami – po osoby, którym czytanie sprawia trudności, turystów, którzy nie władają lokalnym językiem czy nawet osoby, które akurat zapomniały okularów.

Projekt APSI4All ma skupiać się na interakcji multimodalnej oraz najnowszych technologiach, takich jak komunikacja zbliżeniowa (NFC) czy komunikacja bezprzewodowa o krótkim zasięgu. Testowana może być na przykład zaprogramowana karta zawierająca preferencje użytkownika. Z chwilą zbliżenia przez użytkownika karty do bankomatu maszyna natychmiast przyjmuje ustawienia dostosowane do jego potrzeb (na przykład zmieniając wielkość pisma lub wybierając odpowiedni język). Inne możliwości to stworzenie interfejsu powiązanego z telefonem komórkowym. Dzięki temu możliwe byłoby zakupienie biletu przez internet, a następnie dokonanie opłaty w automacie biletowym przy pomocy bezpiecznego kodu przesłanego na telefon komórkowy klienta.

Źródło: ec.europe.eu

Czw., 1 Wrz. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka