Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

„Za życiem” – zadania samorządów (cz. 6)

„Za życiem” – zadania samorządów (cz. 6) fotolia.pl

30 grudnia 2016 r. w Monitorze Polskim została opublikowana Uchwała nr 160 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”. Zgodnie z art. 93 Konstytucji RP uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i ministrów mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi wydającemu te akty. W praktyce jednak treść tego programu będzie miała przełożenia na obecne i przyszłe zadania jednostek samorządu terytorialnego.

We wprowadzeniu do Programu wskazano m.in., że w powodzeniu jego realizacji cyt. „nie można pominąć istotnej roli samorządów. Jako najbliższe obywatelom wspierają osoby niepełnosprawne w społecznościach lokalnych. W tym kontekście Program przewiduje, że to właśnie samorząd będzie głównym realizatorem przewidzianych w nim rozwiązań. Program gwarantuje wsparcie w jego realizacji i zapewnia dofinansowanie zadań”. W tym miejscu należy jednak zasygnalizować, że kwestie finansowania zadań, które mają być docelowo realizowane przez samorządy ujęto w Programie bardzo lakonicznie. Głównym celem Programu jest umożliwienie rzeczywistej i pełnej integracji społecznej osób niepełnosprawnych oraz wsparcie psychologiczne, społeczne, funkcjonalne i ekonomiczne ich rodzin. Cześć zadań będzie mogła być zrealizowana dopiero po przeprowadzeniu stosownych zmian w obowiązujących przepisach.

Jednym z takich zadań ma być utworzenie w każdym powiecie ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością. Mają to być zarówno zupełnie nowe placówki jak i placówki powstałe na bazie obecnie funkcjonujących placówek realizujących zadania z wczesnego wspomagania dziecka.

Ośrodki miałyby za zadanie zapewnić dziecku niepełnosprawnemu dostępu do aktywnej pomocy ze strony państwa (służby zdrowia, pomocy społecznej, oświaty), a jego rodzicom fachowej informacji dotyczącej ich dziecka oraz jego problemów rozwojowych, skoordynować działania służące wykorzystaniu dostępnych usług, zapewnienie interdyscyplinarnego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, umożliwiającego objęcie specjalistyczną opieką dziecka oraz jego rodziny oraz promowanie Programu. Grupą docelową mają  być dzieci od 0 roku życia do czasu podjęcia nauki szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3 roku życia, u których występują wybrane schorzenia wg ICD – 10.

Docelowo zakłada się aby ośrodek zapewniał konsultacje lekarzy różnych specjalności oraz usługi: terapeutów, fizjoterapeuty, psychologa, pedagoga, logopedy we współpracy z pracownikiem socjalnym. Omawiana placówka ma być ujęta w powiatowej bazie podmiotów realizujących zadania w ramach Programu, w tym prowadzących wczesne wspomaganie rozwoju. W Programie wskazano, że niezbędne będzie doposażenie placówek do potrzeb wielospecjalistycznych działań rehabilitacyjnych oraz zatrudnienie przez powiat koordynatora odpowiedzialnego za dostęp do usług oraz administrowania na poziomie powiatu bazą danych o wszelkich formach pomocy oferowanych w danym powiecie.

Program nie wskazuje jednak źródeł finansowania zadania. Ponieważ wskazane zadanie wymaga dokonania gruntownych zmian w przepisach prawnych kwestia ta będzie zapewne przedmiotem dalszych rozstrzygnięć.

Sob., 14 St. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel