Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

System pieczy zastępczej wymaga zmian legislacyjnych

System pieczy zastępczej wymaga zmian legislacyjnych fotolia.pl

Stworzenie docelowego systemu finansowania systemu pieczy zastępczej, obejmującego także zadania związane z poprawą standardów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Przywrócenie możliwości tworzenia wspólnej obsługi ekonomiczno-administracyjnej i organizacyjnej tych placówek.
To główne postulaty Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich zawarte w stanowisku podjętym 1 czerwca br. w Ossie.

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej weszła w życie przeszło cztery lata temu. Powiaty, na których ciąży obowiązek organizacji systemu pieczy zastępczej, z sukcesem dokonały jej wdrożenia. Nie oznacza to jednak, że obecne rozwiązania nie mają wad.

Pierwszą kwestią jest finansowanie. Wraz z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej powiaty nie otrzymały żadnych dodatkowych środków własnych przeznaczonych na finansowanie wynikających z niej zadań.

- Pewnym substytutem tych środków jest program dofinansowywania zadań własnych gmin i powiatów prowadzony przez ministra właściwego do spraw rodziny – mówi Ludwik Węgrzyn, prezes Zarządu Związku Powiatów Polskich, starosta bocheński. - Program ten ma jednak ograniczony horyzont czasowy, a to oznacza, że to dofinansowanie zniknie już za dwa lata. Oznacza to, że już w tej chwili niezbędne jest podjęcie prac dotyczących docelowego systemu finansowania zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej – wskazuje prezes Ludwik Węgrzyn.

Ponadto po stronie powiatów ogromne koszty finansowe generują również działania na rzecz zmniejszenia liczby dzieci, które mogą przebywać w placówce opiekuńczo-wychowawczej z 30 do 14. Standard w tym zakresie powinien być osiągnięty do 1 stycznia 2021 r. Mimo ogromnego zaangażowania powiatów pomoc finansowa państwa w tym zakresie wydaje się niezbędna.

- Dlatego występujemy z wnioskiem o rozważenie przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej rozszerzenia programu dofinansowania zadań własnych samorządów o działania na rzecz poprawy standardów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych – czytamy w stanowisku.

W ocenie ZPP konieczne jest również cofnięcie skutków ubiegłorocznej nowelizacji ustaw ustrojowych, która z jednej strony wprowadziła możliwość tworzenia centów usług wspólnych, a z drugiej usunęła odrębne przepisy dotyczące centrów wspólnej obsługi ekonomiczno-administracyjnej i organizacyjnej placówek opiekuńczo-wychowawczych. W efekcie każda z placówek opiekuńczo-wychowawczych, która do 31 grudnia 2015 r. była objęta wspólną obsługą, od 1 stycznia 2016 r. musi mieć powołanego dyrektora, a to rodzi dodatkowe koszty funkcjonowania systemu pieczy zastępczej.

- Dlatego wnosimy o pilną nowelizację przepisów znoszącą ten obowiązek w przypadku placówek objętych wspólną obsługą przez centrum usług wspólnych – wskazuje Ludwik Węgrzyn.

ZPP podnosi też, iż pracownicy powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej sygnalizują błędy, luki prawne czy wręcz niekonsekwencję ustawodawcy w przepisach ustawy.

- Przykładem może być chociażby problem z uzyskaniem zaświadczenia o stanie zdrowia przez kandydatów na rodziców zastępczych oraz samych rodziców zastępczych, które winno być wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – przypomina ZPP w stanowisku.

Część lekarzy odmawia wydania takiego zaświadczania, wskazując, że nie jest to świadczenie gwarantowane finansowane ze środków publicznych; inni twierdzą, że nie ma określonych standardów wedle których mieliby stwierdzać, czy stan zdrowia danej osoby pozwala na sprawowanie funkcji rodzica zastępczego.

- Aby wszystkie problemy związane z praktycznym stosowaniem przepisów ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej rozwiązać, postulujemy zorganizowanie przez właściwe ministerstwo spotkania roboczego, z udziałem przedstawicieli Związku Powiatów Polskich, powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz organizatorów rodzinnej pieczy. Jego wynikiem powinna być inicjatywa legislacyjna usuwająca zdiagnozowane nieścisłości w obowiązującej ustawie – wskazuje prezes ZPP.

Z pełną treścią Stanowiska ZO ZPP można zapoznać się TUTAJ.

Pon., 6 Czrw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska