W pierwotnej wersji budżetu państwa na rok 2016 zostały zmniejszone o około 60% środki Funduszu Pracy przeznaczone na finansowanie zadań fakultatywnych. Utrzymanie takiego stanu groziło zakłóceniem prawidłowej realizacji zadań powiatowych urzędów pracy.
Jak wskazała Rada Forum Dyrektorów Powiatowych Urzędów Pracy w swoim stanowisku z 21 grudnia 2015 roku dotyczyło to takich działań jak:
· komunikowanie się z osobami bezrobotnymi, pracodawcami i instytucjami;
· opracowywanie i rozpowszechnianie informacji o usługach rynku pracy;
· wypłacanie dodatków do wynagrodzeń pracownikom kluczowym;
· obowiązkowe doskonalenie kadr publicznych służb zatrudnienia;
· rozwój i utrzymanie systemów informatycznych.
Płynące do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej sygnały od różnych podmiotów, w tym od powiatów i powiatowych urzędów pracy, sprawiły, że w ramach autopoprawki do budżetu państwa przywrócony został poziom finansowania z 2015 roku. Potwierdzenie tej decyzji uzyskał w odpowiedzi na swoje pytanie przedstawiciel Związku Powiatów Polskich w czasie posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Rodziny w dniu 30 grudnia 2015 roku.