Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obowiązek gminy do bezpłatnego transportu ucznia niepełnosprawnego do najbliższej szkoły

Obowiązek gminy do bezpłatnego transportu ucznia niepełnosprawnego do najbliższej szkoły fotolia.pl

Niewątpliwie do rodziców niepełnosprawnego ucznia należy wybór właściwej szkoły dla swego dziecka, co gwarantuje im art. 70 ust. 1i 3Konstytucji, a także do nich należy decyzja czy będądowozićdziecko do szkoły czy teżskorzystająz usługi przygotowanej przez gminę.

Stanowi o tym wyraźnie treśćart. 17 ust. 3a pkt 3w zw. z pkt 1ustawy. Z treści wskazanego przepisu wynika wola ustawodawcy zapewnienia uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu albo zwrotu kosztów dowozu dziecka do szkoły przez rodzica w celu umożliwienia wypełnienia obowiązku szkolnego i nauki.

Realizacja tego obowiązku spoczywa na gminie. Z treści wskazanego przepisu wynika jednak również, że w sytuacji gdy wybór szkoły dotyczyćnie będzie placówki szkolnej położonej najbliżej, gmina zwolniona jest z obowiązku zapewnienia przewozu lub zwrotu jego kosztów.

W przypadku uczniów niepełnosprawnych pobierających naukęw szkole obowiązek faktycznego dowozu lub zwrotu jego kosztów obejmuje bowiem tylko szkołępołożonąw najbliższej odległości, a nie każdąze szkółwybranych przez rodziców ucznia. Potwierdza takąkonstatacjęanaliza art. 17 ust. 3austawy dokonana poprzez pryzmat jego nowelizacji jakie miały miejsce na przestrzeni lat 1999 - 2007.

W wersji ustawy obowiązującej od 1 stycznia 1999 r. gmina, w ramach realizacji zadańoświatowych, zobowiązana była do zapewnienia uczniom uczęszczającym do publicznych szkółpodstawowych i gimnazjum bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu. W noweli obowiązującej od 21 października 2001 r. ustawodawca ograniczyłten obowiązek gminy do zapewnienia transportu jedynie do najbliższej szkoły podstawowej (gimnazjum lub placówki wymienionej w art. 2 pkt 5ustawy, do której uczeńzostałskierowany). Kolejna nowelizacja obowiązującąod 21 sierpnia 2003 r. pozostawiając warunek najbliższej szkoły lub ośrodka dla dzieci z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami rozszerzyła obowiązek gminy obciążając jązwrotem kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniająrodzice.

W wyniku nowelizacji, która miała miejsce w 2007 r. warunek najbliższej placówki utrzymano w stosunku do szkółpodstawowych i gimnazjum rezygnując z niego natomiast w przypadku transportu lub dowozu dzieci, których upośledzenie sprzężone jest z niepełnosprawnościądo ośrodków umożliwiających realizacjęobowiązku szkolnego i nauki. Ustawodawca zrezygnowałtakże z określenia w ustawie zasad zwrotu kosztów dowozu realizowanego przez rodziców lub opiekunów jako wydatków na komunikacjępublicznąucznia i opiekuna, pozostawiając ustalenie zasad rozliczenia tych kosztów umownym uzgodnieniom pomiędzy gminą, a osobami sprawującymi opiekęnad uczniem i organizującymi jego transport.

Zgodnie z rozstrzygnięciem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 13 kwietnia 2015 r., IV SA/Gl 34/15 , które zapadło na tle powyższych rozważań użyty przez ustawodawcę termin "najbliższa szkoły" odnosi siędo takiej szkoły, która przyjmie ucznia niepełnosprawnego w rzeczywistości pozwalając temu uczniowi na wypełnienie obowiązku nauki.

Źródło: CBOSA

Niedz., 10 St. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka