NIK z własnej inicjatywy skontrolowała obsługę programów rządowych prowadzoną przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2011 roku - do 7 listopada 2014 roku. Dane dotyczące badanych programów rządowych obejmują lata 2011–2013. Badaniu poddano BGK, MG, MNiSW, MPiPS oraz UM w Gdańsku, UM w Tychach, UM i Gminy w Bogatyni.
Zakres kontroli
Dokonano analizy wdrażania, monitorowania i ewaluacji trzech programów rządowych:
- wsparcia budownictwa socjalnego ze środków Funduszu Dopłat, powierzony do realizacji BGK na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych,
- pożyczek i kredytów studenckich finansowany ze środków Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich, powierzony do realizacji BGK na podstawie przepisów ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich,
- kredytu technologicznego finansowany ze środków Funduszu Kredytu Technologicznego powierzony do realizacji BGK na podstawie przepisów ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.
Wyniki kontroli
Ogólna ocena NIK jest pozytywna. Nie oznacza to jednak, że nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. Nieprawidłowości w działalności BGK polegały na:
- niezgodności wewnętrznej instrukcji dotyczącej rozliczania środków z Funduszu Dopłat w przypadku przedsięwzięć, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–3 oraz art. 4 ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, przewidującej wypłatę środków po zakończeniu inwestycji z art. 17 ww. ustawy, zakładającej uruchomienie wsparcia po zaangażowaniu środków własnych inwestora w wysokości co najmniej 30%;
- wdrożeniu procedury dokonywania płatności na rachunki powiernicze w celu realizacji planu wydatków Funduszu Kredytu Technologicznego w kwocie 700 mln zł, co było niezgodne z ustawą o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w którym ustalono, że płatności z powyższego tytułu powinny zostać przekazane na rachunek w banku kredytującym wskazanym w umowie o wypłatę premii technologicznej;
- wydawaniu promes wypłaty premii technologicznej oraz zawieraniu umów wypłat premii technologicznej z naruszeniem terminów określonych w ustawie o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.
Ponadto, NIK zwrócił uwagę, że MIiR nie podejmowało działań w celu zwiększenia zainteresowania inwestorów uczestnictwem programie wsparcia budownictwa socjalnego. W konsekwencji nie w pełni (87,8%) zostały wykorzystane środki z Funduszu Dopłat przeznaczone na jego realizację.
Źródło: NIK