Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Konwent Powiatów Województwa Warmińsko-Mazurskiego o części oświatowej subwencji ogólnej

Konwent Powiatów Województwa Warmińsko-Mazurskiego o części oświatowej subwencji ogólnej fotolia.pl

Zmiany w zasadach finansowania zadań oświatowych w roku 2015 to jeden z tematów poruszonych przez Konwent Powiatów Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który odbył się w dniu 28 stycznia br.

Starostowie zwrócili uwagę, iż obowiązujący od 1 stycznia 2015 r. przepis nakładający na samorządy obowiązek i konieczność wydawania kwot otrzymanych w ramach subwencji ogólnej części oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży jest sprzeczny z zapisem art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2014 r., poz.1115), który przyznał samorządom samodzielność w decydowaniu o przeznaczeniu otrzymanych środków w ramach z subwencji ogólnej, w tym części oświatowej.

Obowiązek przeznaczenia na edukację dzieci i młodzieży niepełnosprawnych wszystkich środków, które zostały na te zadania naliczone w części oświatowej subwencji ogólnej, zmienia charakter tych środków nadając im charakter dotacji, czyli środków podlegającym szczególnym zasadom rozliczenia - zaznaczają Starostowie. Dodając przy tym, że wyodrębnienie tych wydatków w ramach budżetów samorządu w praktyce staje się trudne a wręcz niewykonalne gdyż ustawodawca nie doprecyzował, które wydatki samorządu przy późniejszym rozliczeniu uzna samorządom za wydatki związane ze specjalną organizacją nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży, a przede wszystkim, co ustawodawca rozumie pod pojęciem „specjalna organizacja nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży.”

Na zakończenie Starostowie podkreślili, że wprowadzone zmiany nie rozwiązują problemu trudnej sytuacji dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin a jedynie ograniczają samodzielność jednostki samorządu terytorialnego w decydowaniu o realizacji zadań oświatowych.

Czw., 5 Lt. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa