Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wyznaczanie organizatora rodzinnej pieczy zastępczej

Wyznaczanie organizatora rodzinnej pieczy zastępczej fotolia.pl

Komentarz do art. 76 ust. 1-3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

„Art. 76. 1. Organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej jest wyznaczona przez starostę jednostka organizacyjna powiatu lub podmiot, któremu powiat zlecił realizację tego zadania na podstawie art. 190.
2. W przypadku gdy wyznaczoną na podstawie ust. 1 jednostką organizacyjną jest powiatowe centrum pomocy rodzinie, w centrum tym tworzy się zespół do spraw pieczy zastępczej.
3. Na terenie jednego powiatu może działać więcej niż jeden organizator rodzinnej pieczy zastępczej.”

Przy wykładni komentowanego artykułu nie można pomijać przepisów ustawy o samorządzie powiatowym. Zgodnie z art. 12 pkt 8 lit. i tworzenie jednostek organizacyjnych powiatu należy do wyłączne właściwości rady powiatu. Oznacza to, że starosta, pomimo delegacji zawartej w art. 76, nie może samodzielnie utworzyć jednostki organizacyjnej powiatu, która miałaby wykonywać zadania organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Należy również pamiętać, że zgodnie z art. 36 ustawy o samorządzie powiatowym regulaminy organizacyjne jednostek organizacyjnych powiatu uchwala zarząd powiatu. Zatem w przypadku wyznaczenia przez starostę już istniejącej jednostki organizacyjnej powiatu do pełnienia funkcji organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, w ślad za tym powinna iść zmiana regulaminu organizacyjnego. Tylko w przypadku, gdy wyznaczoną jednostką organizacyjną jest powiatowe centrum pomocy rodzinie, ustawodawca nakłada obowiązek utworzenia w ramach jego struktury zespołu do spraw pieczy zastępczej. W każdym innym przypadku takiego obowiązku nie ma. Po wejściu w życie ustawy w niektórych powiatach jako organizatora rodzinnej pieczy zastępczej wyznaczono powiatowe placówki opiekuńczo-wychowawcze. Nie jest to praktyka zabroniona, jednak z punktu widzenia celów jakie przyświecały ustawodawcy (promowanie rodzicielstwa zastępczego i stopniowe odchodzenie od form instytucjonalnych pieczy zastępczej) takie rozwiązanie nie wydaje się być zbyt trafione. Należy zauważyć, że wykonywanie przez organizatora zadania prowadzenia naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, w dalszej perspektywie może doprowadzić do likwidacji placówki opiekuńczo-wychowawczej. Zatem może pojawić się pytanie czy osoby wykonujące to zadania w placówce będą miały motywację do tego by to zadanie wykonywać skutecznie.
Powiat ma również możliwość zlecenia realizacji zadania podmiotowi zewnętrznemu na podstawie art. 190 ustawy.
Na terenie jednego powiatu może działać więcej niż jeden organizator rodzinnej pieczy zastępczej.
 

Wt., 11 Lt. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel