Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Relacja ze styczniowego posiedzenia plenarnego KWRiST

Relacja ze styczniowego posiedzenia plenarnego KWRiST fot. gov.pl

Ponad 30 aktów projektów aktów prawnych rozpatrzono podczas ostatniego plenarnego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Spotkanie, które odbyło się 30 stycznia br. w siedzibie resortu spraw wewnętrznych i administracji, prowadzili wiceszef MSWiA Paweł Szefernaker wraz z Andrzejem Porawskim, sekretarzem strony samorządowej Komisji, dyrektorem Biura Związku Miast Polskich.

Posiedzenie rozpoczęło się od minuty ciszy, którą uczestnicy uczcili pamięć tragicznie zmarłego Pawła Adamowicza, prezydenta Gdańska. Następnie Andrzej Porawski przedstawił wspomnienie o zmarłym.

Wiceminister Paweł Szefernaker zaproponował, by – również w wyniku gdańskiej tragedii – przedyskutować kwestię funkcjonowania i ewentualnego nałożenia nowych obowiązków na straże miejskie/gminne, np. ochrony prezydentów, burmistrzów. Szef resortu spraw wewnętrznych i administracji zlecił Narodowemu Instytutowi Samorządu Terytorialnego ekspertyzy dotyczące bezpieczeństwa najważniejszych osób w samorządzie terytorialnym. Temat ten w ostatnim czasie był wielokrotnie podnoszony i bardzo interesuje opinię publiczną.

Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią Prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz złożył na ręce współprzewodniczącego Komisji ze strony rządowej, Pawła Szefernakera przygotowany przez Związek Miast Polskich projekt nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych, dotyczący wynagrodzenia prezydentów, burmistrzów i wójtów.

Głównymi założeniami projektu są: konieczność uregulowania kwestii wynagrodzeń samorządowców pochodzących z wyboru w ustawie, a nie rozporządzeniu, oparcie systemu o przeciętne wynagrodzenie w gospodarce na podstawie danych GUS-owskich, zróżnicowanie płac w zależności od województwa, a także w zależności od wielkości danej jednostki i wreszcie - zwiększenie wysokości wynagrodzeń, by odejść od sytuacji, gdy prezydent zarabia mniej niż wielu jego podwładnych w urzędzie.

Samorządowcy wysłuchali także informacji Ministerstwa Cyfryzacji na temat statusu wdrożenia e-dowodu. Jak mówił wiceszef resortu Karol Okoński, zakończyło się już przygotowanie samego e-dowodu, czyli karty, blankietu, chipa i oprogramowania oraz możliwości jego personalizacji. Również czytniki dowodów dla gmin są już kupione, dostarczone i przetestowane przez gminy. Dokonano koniecznych zmian w rejestrach państwowych, a aplikacje służące obywatelom do korzystania z dowodu są na ostatnim etapie testów. Resort cyfryzacji przygotowuje ogólnodostępną stronę internetową, która ruszy w połowie lutego. Będzie na niej znaleźć informację, na czym polegają zmiany, jakie nowe możliwości daje e-dowód i jak z niego korzystać. Zostanie uruchomiona również infolinia.

Dodatkowo będą uruchomione nowe e-usługi dla obywateli, takie jak możliwość „zawieszenia” i unieważnienia dowodu on-line. To oznacza, że jeśli ktoś zauważy, że zgubił dowód, będzie mógł zalogować się na stronę internetową i zastrzec dowód w tej samej chwili.

W ponad 40 miastach i gminach trwają testy procesu – od złożenia wniosku po wydanie i użycie e-dowodu, a przez cały luty 2019 r. dostępne będą dla urzędników szkolenia e-learningowe na platformie szkoleniowej. Odbywają się spotkania informacyjne dla urzędników, dotyczące zmian legislacyjnych i wdrożeniowych. Urzędy muszą zapewnić też aktualizację oprogramowania. Do końca maja br. Centralny Ośrodek Informatyki służy wsparciem dla urzędników, by rozwiązywać na bieżąco problemy.

Podczas posiedzenia Komisja zaopiniowała ponad 30 projektów aktów prawnych. Wśród nich był m. in. projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji nowelizującego rozporządzenie ws. profilu zaufanego i podpisu zaufanego oraz projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie programu pilotażowego kompleksowej opieki nad świadczeniobiorcami z niewydolnością serca.

Z listą projektów, które znalazły się w porządku obrad można zapoznać się tutaj.

Kolejne posiedzenie plenarne Komisji zaplanowano na 27 lutego br.

Źródło: ZMP, MSWiA

 

 

Sob., 2 Lt. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska