Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowy algorytm podziału środków Funduszu Pracy

Uchwalona w dniu 14 marca 2014 roku ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw przewidziała zmianę kryteriów rozdziału środków Funduszu Pracy. W ślad za tym muszą być wydane odpowiednie akty wykonawcze.

Zgodnie z przedłożoną Komisji Wspólnej propozycją kwota środków Funduszu Pracy możliwa do wydatkowania w roku budżetowym na finansowanie w województwie zadań dotyczących programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, realizowanych przez samorządy powiatów będzie uzależniona od dwóch czynników:

1)      w 75% od poziomu bezrobocia (skorygowanej przez współczynnik korygujący średniej miesięcznej liczby bezrobotnych zarejestrowanych w danym województwie w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku poprzedzającego rok, dla którego ustalana jest wysokość środków Funduszu Pracy;

2)      w 25% od efektywności realizacji zadań mierzonej jako średnia miesięczna liczba osób wyłączonych z ewidencji bezrobotnych w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku poprzedniego po zastosowaniu odpowiednio:

a)      działań aktywizacyjnych powiązanych z subsydiowaniem kosztów zatrudnienia, wyposażenia stanowisk pracy lub finansowaniem kosztów podjęcia działalności gospodarczej (waga 1/5),

b)      działań aktywizacyjnych charakterze edukacyjnym, rozumianych jako szkolenie, staż oraz przygotowanie zawodowe dorosłych (waga 2/5),

c)       innych niż wyżej wymienione (waga 2/5).

W pierwszym okresie do wyznaczania efektywności działań będą wykorzystywane dane statystyczne uzyskiwane na podstawie badań statystycznych prowadzonych wspólnie przez ministra właściwego do spraw pracy i Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego zgodnie z przepisami o statystyce publicznej; później do tego celu posłużą dane zgromadzone w postaci elektronicznej na kontach ubezpieczonych w ZUS.

Jak wskazują załączone symulacje na nowym algorytmie korzystają najwięcej województwa: kujawsko-pomorskie (14,5 mln zł), podkarpackie (9,4 mln zł) i lubelskie (9,1 mln zł). Najbardziej są natomiast stratne: mazowieckie (23,8 mln zł), dolnośląskie (5,6 mln zł) i małopolskie  (4,3 mln zł).

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie będzie opiniowany na kwietniowym posiedzeniu Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej.

Czw., 20 Mrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski