Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Na posiedzeniu Zespołu infrastruktury wyjątkowo zgodnie

Posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska w dniu 20 maja 2013 roku pozytywnie zaopiniowało przeważającą większość przedłożonych projektów. Poważniejsze zastrzeżenia wzbudziły jedynie propozycje dotyczące nowych znaków rowerowych oraz założeń do Prawa budowlanego.

W przypadku nowych znaków rowerowych zastrzeżenia budzi nie tyle sama idea ich wprowadzenia, co zaproponowany wygląd i dotyczące ich warunki. Resort transportu proponuje bowiem kontrastowe zestawienie kolorystyczne (czarne znaki na pomarańczowym tle) znaków wykonanych w dodatku w minimalnym standardzie lepszym niż zwykłe znaki drogowe. W konsekwencji istnieje prawdopodobieństwo, że znaki dla rowerzystów będą lepiej widoczne niż zwykłe znaki – co może stanowić istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w sytuacji równoległego przebiegu drogi publicznej i ścieżki rowerowej. W tej sytuacji projekty:

  • rozporządzenia Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych;
  • projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach

zostały skierowane do ponownego przeanalizowania zgłoszonych problemów i powrócą w czerwcu do Komisji Wspólnej.

W przypadku projektu założeń ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw obyło się bez tego. Wobec trwałej rozbieżności stanowisk stron (resort jest przekonany o zasadności zniesienia pozwoleń na budowę dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych; strona samorządowa widzi w tym zagrożenie dla ładu urbanistycznego i sprzeciwia się fragmentarycznym zmianom) projekt bez dyskusji został negatywnie zaopiniowany.

Pierwsza część posiedzenia była poświęcona omówieniu projektów dokumentów strategicznych dotyczących obszaru Polski Wschodniej. Po krótkiej dyskusji nad każdym z punktów pozytywną opinię otrzymały:

  1. projekt Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020;
  2. projekt Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020;
  3. projekt Strategii rozwoju województwa podkarpackiego na lata 2007-2020. Aktualizacja na lata 2013-2020;
  4. projekt Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025;
  5. projekt zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020.

Na posiedzeniu pozytywnie zaopiniowano również:

  1. projekt rozporządzenia Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (sprawa dotyczy znaku strefy płatnego parkowania);
  2. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (również dotyczy strefy płatnego parkowania);
  3. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wzorów zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencji na wykonywanie transportu drogowego oraz wypisów z tych dokumentów;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych;
  5. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji – przy czym w tym punkcie odbyła się dyskusja dotycząca niespełniania przez część lotnisk już obecnie obowiązujących standardów w zakresie niwelety drogi startowej;
  6. projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw;
  7. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;
  8. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i decyzji o pozwoleniu na budowę – opinia w tym punkcie ma charakter warunkowy. Zebrani podnieśli bowiem, że zaproponowany wzór jest bardzo nieprzyjazny z punktu widzenia obywatela. Przedstawiciele resortu zgodzili się niechętnie z tym i zadeklarowali modyfikację wzoru poprzez wyraźne wyróżnienie tych punktów, które dotyczą budynków mieszkalnych jednorodzinnych;
  9. projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne, ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,  udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – przy czym tutaj niezbędne jest pisemne odniesienie się do licznych uwag zgłaszanych przez poziom wojewódzki.

W ramach spraw różnych najważniejszym poruszonym zagadnieniem była wstępna dyskusja nad kryteriami podziału środków rezerwy drogowej subwencji ogólnej. Zespół wskazał, że celem uniknięcia sytuacji tegorocznej wnosi o formalne przedstawienie projektu owych kryteriów już na kolejnym posiedzeniu.

Pt., 24 Mj. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski