Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Informatyzacja tym razem w podejściu zintegrowanym

Informatyzację polskiej administracji publicznej w ostatnich latach trudno uznać za sukces. Jedną z przyczyn jest stosowanie w poszczególnych obszarach działania administracji odrębnych rozwiązań informatycznych nie współpracujących z innymi systemami. Zmianę na przyszłość ma przynieść Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, który zgodnie z zamierzeniami twórców ma stworzyć spójny, logiczny i sprawny system informacyjny państwa, dostarczający e-usługi na poziomie krajowym i europejskim, w sposób efektywny jakościowo i kosztowo. Za kilka lat przekonamy się na ile zamierzenia te uda się zrealizować.

Celem programu informatyzacji ma być zapewnienie obywatelom i przedsiębiorcom, a również samej administracji, dostępu do narzędzi użytecznych, bezpiecznych, prostych w stosowaniu, powszechnie dostępnych i neutralnych technologicznie. Realizacja tego celu ma następować poprzez takie budowanie nowych i modernizację istniejących systemów teleinformatycznych, aby były one ze sobą spójne i logicznie powiązane oraz zorientowane na potrzeby użytkownika – czyli poprzez zintegrowaną informatyzację.

Zintegrowana informatyzacja ma polegać na kompleksowym, zarządczym podejściu do budowy systemu informacyjnego państwa przez administrację. Będzie się ona opierać się na czterech filarach:

  1. logicznym i skutecznym obiegu informacji, dzięki któremu administracja pomaga obywatelowi w realizacji jego obowiązków na rzecz państwa oraz wspiera go w realizacji jego aspiracji;
  2. koncentracji na procesach w administracji publicznej i usługach jakie one zapewnia, nie zaś na projektach informatycznych;
  3. przejrzystości i efektywności w wydatkowaniu środków publicznych – co w szczególności oznacza, że wszystkie wybrane i realizowane rozwiązania muszą gwarantować najlepszą możliwą relację wyników do zaangażowanych nakładów;
  4. neutralności technologicznej, która gwarantuje, że dostęp do usług i dostaw dla administracji nie będzie ograniczany. Dobór rozwiązania ma zapewniać możliwość zmiany dostawcy rozwiązań informatycznych, jeśli współpraca z obecnym nie gwarantuje spełnienia oczekiwań strony publicznej.

Kluczowe planowane działania to:

  • porządkowanie rejestrów publicznych i zapewnienie sprawnego korzystania z zawartych w nich danych;
  • zapewnienie interoperacyjności rejestrów publicznych i innych systemów teleinformatycznych (zgodnie z Krajowymi Ramami Interoperacyjności);
  • przygotowanie z odpowiednim wyprzedzeniem podstaw prawnych dla wprowadzanych rozwiązań;
  • zapewnienie ram organizacyjnych budowy systemu informacyjnego państwa, gdzie każdy resort/jednostka będą miały określone swoje miejsce i zakres odpowiedzialności;
  • budowanie kompetencji cyfrowych wewnątrz administracji oraz w społeczeństwie, w tym również inspirowanie rozwijania kompetencji pośród przedsiębiorców;
  • zapewnienie finansowania budowy rozwiązań informatycznych, ich rozwoju i utrzymania w okresie eksploatacji.
  • Program zawiera szczegółowe propozycje dotyczące poszczególnych obszarów – stąd zachęcamy wszystkich zainteresowanych do lektury całego projektu.
Czw., 28 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski