Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Co kierowca karetki wiedzieć powinien

W obowiązującym stanie prawnym kierowca pojazdu uprzywilejowanego był obowiązany posiadać zaświadczenie wydane przez właściwy podmiot (pracodawcę, dowódcę jednostki wojskowej, organ Policji, wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) – otrzymywane bez konieczności odbycia jakiegokolwiek dodatkowego przeszkolenia. Kierowcy przewożący wartości pieniężne nie byli obowiązani do posiadania żadnego zaświadczenia. Sytuację zmieni ustawa z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami. Nakłada ona bowiem na wymienione grupy kierowców obowiązek posiadania zezwolenia wydawanego przez starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania po ukończeniu odpowiedniego kursu. Propozycję zakresu tego kursu przedstawił właśnie Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Zgodnie z projektem rozporządzenia przedmiotowego ministra w sprawie kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych i pojazdów przewożących wartości pieniężne. Przewiduje się, że kurs podstawowy ma obejmować w zakresie prawa jazdy kategorii A1, A2 i A – 49 godzin, w tym 13 godzin teoretycznych, w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy – 28 godzin, w tym 11 godzin teoretycznych. Kurs uzupełniający – w zależności od okoliczności – może trwać od 7 do 11 godzin.

Łączny czas trwania zajęć osoby szkolonej w ciągu doby nie może przekroczyć 8 godzin zajęć, przy czym godzina zajęć teoretycznych trwa 45 minut, zaś praktycznych – 60 minut.

Zakres zagadnień poruszanych na kursie podstawowym obejmuje: przepisy ruchu drogowego (w szczególności taktykę jazdy pojazdem uprzywilejowanym i pojazdem przewożącym wartości pieniężne oraz ruch pojazdów w kolumnie), psychologię transportu (w tym wpływ osobowości na zachowania kierowców na drodze), problematykę wypadków drogowych, technikę i taktykę jazdy w warunkach specjalnych (włącznie z ćwiczeniem wyprowadzania pojazdu z poślizgu w warunkach symulowanych na płycie poślizgowej).

Rozporządzenie określa również wzór zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne. Zezwolenie będzie miało wymiary 74 mm x 105 mm x 2 mm, tło będzie różowe z czarnymi napisami. Wszystkie dane będą zawarte na stronie pierwszej (w szczególności zakres zezwolenia i datę ważności), druga strona – pusta – będzie służyła do dokonywania ewentualnych adnotacji.

Czw., 8 Lst. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski