Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

MEN - będziemy rozmawiać o finansach na edukację z samorządami

MEN - będziemy rozmawiać o finansach na edukację z samorządami fotolia.pl
W Senacie zabrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, celem rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Projekt trafił tam po nocnych głosowaniach w Sejmie. To od razu wzbudziło wątpliwości przewodniczącego, że po raz kolejny nie było czasu na zapoznanie się z regulacjami. Głos ten nie został jednak wysłuchany i po przeprowadzeniu głosowania przystąpiono do omawiania założeń ustawy. Projekt został zreferowany przez posłankę sprawozdawcę, która omówiła główne cele, chodziło o cofnięcie reformy dotyczącej 6 latków i co istotniejsze z punktu widzenia samorządu wzmocnienie roli kuratora.  
 
Dla przypomnienia projekt zakłada, że pozytywna opinia kuratora oświaty będzie wymagana w sytuacji:
  • udzielania przez jednostkę samorządu terytorialnego zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną,
  • likwidacji szkoły lub placówki publicznej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego,
  • zakładania przez powiat i gminę publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, zakładów kształcenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych.
 
Po przedstawieniu projektu, głos zabrał przedstawiciel Związku Powiatów Polskich, który przedstawił negatywne stanowisko samorządów w stosunku do propozycji wzmocnienia kuratora. Zaznaczył on, że projektodawcy skupili się wyłącznie na ekonomicznym aspekcie likwidacji czy przekształcenia szkół. A ta nie jest podstawowym powodem, którym kieruje się samorząd. Przytoczył on wyniki raportu NIK z 2014 roku, który dobrze ocenił realizacje tych zadań przez samorządy. Dodatkowe argumenty wynikały z orzecznictwa sądów, co do ogólności uzasadnień kuratorów oświaty przy negatywnej opinii dotyczącej likwidacji szkoły. Podsumowując zaznaczył, że rozwiązania te godzą w samorząd terytorialny pozbawiając go uprawnień i jednocześnie pozostawiając po jego stornie odpowiedzialność.
 
Po długiej dyskusji senatorów, niestety nie udało się wprowadzić zmian do projektu o które zabiegał samorząd. Komisja skierowała projekt do dalszych prac stosunkiem głosów 6 do 5. Jednak z uwagi na zarzuty Związku Powiatów Polskich, będzie wniosek mniejszości o odrzucenie projektu na plenarnym posiedzeniu Senatu.
 
Jedyną pozytywną informacją jest deklaracja wyrażona przez kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej o wspólnej rozmowie na temat dalszego finansowania oświaty, przedstawiciel Związku podziękował za tą deklarację i chęć rozmów, zaznaczył jednak, że takie rozmowy powinny odbywać się przed procedowanie zmian w kwestii, która niewątpliwie wpłynie na samorządy. Podsumowując dodał, że padające zarzuty o tylko ekonomiczne przesłanki przy przekształcaniu, czy likwidacji szkół są niezasadne, co obrazuje wspomniany wcześniej raport NIK, gdzie samorząd w pełni i dobrze wykonywał sam zadania dotyczące przekształcania szkół z korzyścią  przede wszystkim dla uczniów. 
 
Czw., 31 Gr. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk