Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zespół ds. Edukacji KWRiST. Wstępna dyskusja o podziale rezerwy

Zespół ds. Edukacji KWRiST. Wstępna dyskusja o podziale rezerwy fotolia.pl

Posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST, które odbyło się 19 lutego 2020 r. polegało w ogromnej mierze na wstępnej dyskusji nad kryteriami podziału rezerwy subwencji oświatowej na rok 2020. Dyskutowano też nad zmianą sposobu składania wniosków o środki z rezerwy subwencji na z uwagi na wzrost zadań oświatowych, o czym szerzej pisaliśmy tutaj.

Kryteria podziału, czyli czas to pieniądz

Na wstępie dyr. Jerzy Jakubczuk z Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym MEN poinformował, że w 2020 r. do podziału w ramach rezerwy będzie ok. 250 mln zł – kwota ta będzie ostatecznie potwierdzona w drugiej połowie marca 2020 r., po zakończeniu prac nad budżetem. Być może będą też pewne dodatkowe środki, natomiast stoją one cały czas pod znakiem zapytania. J. Jakubczuk przypomniał także o tym, że w świetle lat ubiegłych dominują trzy rodzaje zadań:

  1. Dofinansowanie wyposażenia w pomoce dydaktycznie niezbędne do nauczania przedmiotów przyrodniczych w szkołach podstawowych;
  2. Dofinansowanie z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych;
  3. Dofinansowanie kosztów związanych z wypłatą odpraw.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez dyr. Jakubczuka, w roku 2019 pozytywnie rozpatrzono prawie 4000 wniosków, a wsparcie otrzymało 2099 samorządów. Jak podkreślał przedstawiciel MEN, w ujęciu rok do roku w roku 2020 kwota rezerwy wzrośnie o ok. 30%. Ponadto dyr. Jakubczuk przekazał, że dla MEN w roku bieżącym priorytetem będzie dofinansowanie wzrostu zadań oraz dofinansowanie kosztów odpraw.

Anna Grygierek, Burmistrz Strumienia i Współprzewodnicząca Zespołu ze Strony Samorządowej przekazała generalne postulaty samorządów w kontekście podziału środków, mianowicie przyspieszenie przyznawania środków i ich wypłacania.

Wiceminister Marzena Machałek przychyliła się do tych postulatów. Wskazała, że niewątpliwie im pieniądze będą szybciej przekazane, tym będą efektywniej wydane. Przypomniała jednak, że tempo wypłat zależy nie tylko od resortu edukacji i resortu finansów, ale również od kompletności wniosków składanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Czas pokaże, jak w praktyce będzie wyglądało przyspieszenie – w toku dyskusji jedną z propozycji było takie określenie terminów na składanie wniosków, aby uniknąć kumulacji wpływu wniosków z kilku kryteriów w tym samym jednym czasie.

Co do samych kryteriów, to bardzo prawdopodobna jest rezygnacja z kryteriów od 9 do 12 (m.in. „dofinansowanie innych zadań o jednorazowym charakterze”), gdyż nie cieszyły się one zainteresowaniem w ubiegłym roku – natomiast na konkrety należy poczekać do marca.

Zaopiniowane projekty

Zespół zaopiniował pozytywnie następujące projekty:

  1. Projekt Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego 2030 (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego);
  2. Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa kampusu Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy” (MKiDN);
  3. Projekt  rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
Pt., 21 Lt. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel